Job shadowing w CPFPA ALTS DEL MERCAT
Kurs wyjazdowy w ramach porgramu Erasmus+ "Jeszcze bardziej otwarci"
Miejsce i data: Llíria (Hiszpania), 4–8.06.2018 r.
Organizator: Centro Publico de Educacion de Personas Adultas ALTS DEL MERCAT
Uczestnicy: Eliza Rogowska-Lasocka (Sekcja ds. promocji i szkoleń UOUW, ewaluacje), Agata Rzępołuch (Sekcja ds. promocji i szkoleń UOUW)
Relacje uczestników:
Moja 5-dniowa mobilność w Centro Publico de Educacion de Personas Adultas Alts del Mercat, placówce znajdującej się w Hiszpańskich mieście Llíria, przebiegła niezwykle miło i w bardzo sprzyjającej rozwojowi i inspirującej atmosferze. Jednostka ta, w swoim głównym zamierzeniu, boryka się z istniejącym w społeczeństwie problemem analfabetyzmu oraz pomaga w zdobyciu wykształcenia osobom, które nie zdobyły dyplomu po ukończeniu drugiego, ostatniego z obowiązkowych, etapu edukacji. W szkole odbywają się również zajęcia dla imigrantów, które umożliwiają zarówno poznanie języka jak i kultury Hiszpanii, jak również oferują szeroki wachlarz zajęć dla osób dorosłych o charakterze technicznym i plastycznym.
Atmosfera panująca w szkole jest bardzo miła i otwarta, co sprzyja kreatywności i śmiałości. Nastrój ten zaś w znaczącym stopniu przekłada się na zajęcia ze studentami, gdzie nauczyciel jest moderatorem rozmowy i mentorem dla słuchaczy, a odchodzi się od wykładów w klasycznym rozumieniu tego słowa. Miałam okazję wizytować większość zajęć oferowanych w harmonogramie tej jednostki i to, co z mojego punktu widzenia jest wspólnym mianownikiem wszystkich lekcji, to niesamowita motywacja i zaangażowanie słuchaczy. Z dużą pewnością mogę również stwierdzić, iż zatrudnieni tam pedagodzy to pasjonaci nauczania osób dorosłych, realizujący swoją życiową misję z cierpliwością i oddaniem.
Podczas wizyty miałam okazję poznać również wielu z studentów uczęszczających do Centro Publico de Educacion de Personas Adultas Alts del Mercat oraz ich osobiste historie i motywację do zdobywania wiedzy czy wypełniania czasu wolnego. Były to dla mnie cenne spotkania, inspirujące i motywujące do nieustannego poszerzania wiedzy niezależnie od wieku czy wykształcenia. Imponujący okazał się również przedział wiekowy uczestników zajęć – najmłodsza osoba, którą miałam okazję poznać, miała 18 lat, najstarsza zaś 92.
Najbardziej ze wszystkich wizytowanych zajęć zaimponowały mi lekcje języka angielskiego, prowadzone na dwóch poziomach zaawansowania: A1/A2 oraz A2/B1. Studenci odrobili zadaną wcześniej pracę domową i byli świetnie przygotowani do zadawania pytań o polską kulturę, historię, kulinaria oraz życiorysy znanych osób z polskimi korzeniami. Byli niezwykle ciekawi zarówno nas, wizytatorek z Uniwersytetu Warszawskiego, jak i opowieści o Polsce. Ich czynny udział w zajęciach bardzo mnie ujął, podobnie jak cierpliwość i oddanie nauczycielki, która pomagała w zadawaniu pytań i rozumieniu odpowiedzi w razie językowych niedoborów. Ciepłą i rodzinną atmosferę panującą szczególnie na tych zajęciach zapamiętam na długo, a sama wizyta na zajęciach była dla mnie niezwykle inspirująca i pouczająca.
Agata Rzępołuch
W dniach 4 do 8 czerwca 2018 r. uczestniczyłam w job shadowing zorganizowanym dla pracowników Uniwersytetu Otwartego UW w Centro Publico de Educacion de Personas Adultas Alts del Mercat w Llirii, Walencja.
Jest to publiczne centrum edukacji, a jego głównym celem określonym w prawie jest alfabetyzacja. Działalność szkoły jest finansowana przez rząd Walencji. Ze względu na zatrudnienie nauczycieli jest placówką łączoną: nauczyciele zatrudnieni przez rząd i przez ratusz. W placówce jest zarejestrowanych blisko 1400 studentów. Zajęcia są bezpłatne i aby w nich uczestniczyć należy mieć ukończone 18 lat lub wyróżniać się osiągnięciami sportowymi. Escuela de Adultos de Llirii daje możliwość uzyskania średniego wykształcenia GEI oraz GEII, tym którzy porzucili szkołę przed 16 rokiem życia.
Szkoła prowadzi szeroki wachlarz zajęć m.in. zajęcia z języka angielskiego, języka walencjańskiego, zajęcia plastyczne, malarskie, z szycia, z rzeźby, sportowe i wspomnianej alfabetyzacji. Szczególnie podobały mi się zajęcia general education, w których choć nie uczestniczy wielu studentów, ale zajęcia są bardzo ciekawe, pomagają studentom -przeważnie osobom starszym ćwiczyć umiejętności poprawnego czytania i pisania. Kurs trwa od września do czerwca. Studenci grupy byli w wieku 70+. Ćwiczeniami były m.in. dyktando oraz literowanie przy użyciu krzyżówki. Miałam okazję porozmawiać z uczestnikami zajęć, poznać ich motywację do uczestnictwa w kursie, obserwować pracę podczas zajęć.
Wspaniałą motywację studentów do nauki mogłam zaobserwować wśród studentów - grupy w wieku 50+ języka ang. którzy z okazji przyjazdu gości z Polski przygotowali serie pytań po ang. na temat Polski i dot. Uniwersytetu Otwartego UW. Bardzo duże w job shadowing było zaangażowanie Dyrektora placówki, który stworzył wizytującym możliwość uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, opowiadał dużo o historii placówki, wyzwaniach i o hiszpańskim systemie edukacyjnym i jego problemach.
Na zajęcia przychodzą z dziećmi, które podczas nauki, także mają zorganizowany czas. Tym razem jednak ze względu na Ramadan na zajęciach był jeden student, mężczyzna w wieku 70+ na co dzień pracownik fizyczny, od dwudziestu lat przybywający w Hiszpanii, który przyszedł na zajęcia (w towarzystwie wnuczka, który chodzi do szkoły w Lliria) by nauczyć się pisać. Zajęcia prowadzone były z ogromną cierpliwością, poprzedzone wywiadem ze studentem składały się z ćwiczeń pisania sylab i prostych. Po zajęciach podczas rozmowy z nauczycielką dowiedzialam się, ze ponieważ poziom wiedzy studentów jest rożny, nauczyciel musi wykazać się elastycznością, często improwizować. Nie na jednego programu czy podręcznika, studentom większy problem stwarza mówienie niż pisanie, jednak największym problemem jest - z perspektywy nauczycielki - opuszczanie zajęć przez studentów, brak kontynuacji.
Centro Publico de Educacion de Personas Adultas Alts del Mercat w Llirii, samą Llirię i region Walencji polecam zwiedzić. To piękne miejsca w Hiszpanii, a pobyt w nich zapamiętam na długo.
Eliza Rogowska-Lasocka
Copyright 2024 UOUW
projekt i wykonanie: synermedia.pl