Sztuka prowadzenia dyskusji zdalnej – kurs online
CS/10036
Człowiek i Społeczeństwo
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie MS Teams UO.
Kurs dotyczy uwarunkowań dyskusji zapośredniczonych przez media i składa się z sześciu bloków tematycznych:
- Metody dyskusji zdalnej.
- Analiza debat publicznych.
- Techniki angażowania publiczności.
- Narzędzia wspierające dyskusje zdalne.
- Pytania rozstrzygające i dopełniające w dyskusji.
- Zjawiska psychologiczne charakterystyczne dla dyskusji.
W ramach pierwszego bloku poznamy metody dyskusji, które mogą być realizowane w formie zdalnej. W drugim obejrzymy fragmenty debat i rozmów publicznych, w których określimy stosowane metody, taktyki argumentacyjne, techniki erystyczne oraz przeanalizujemy znaczenie komentarzy i czatów. Trzeci i czwarty blok będą skoncentrowane na wykorzystywaniu narzędzi i metod do angażowania publiczności oraz analizie argumentacji poprzez użycie modeli generatywnych sztucznej inteligencji (AI). W piątym bloku omówimy znaczenie pytań rozstrzygających i dopełnienia w toku problemowym oraz przećwiczymy ich tworzenie i stosowanie. W ostatnim bloku poznamy zjawiska charakterystyczne dla dyskusji zdalnych, takie jak rozhamowane zachowanie czy samoujawnienie oraz będziemy trenować kontrolę emocji w sytuacji zdalnej interakcji.
Treści kursu są komplementarne względem kursów „Sztuka prowadzenia dyskusji” oraz „Sztuka prowadzenia dyskusji – ćwiczenia”, tzn. uzupełniają wiedzę i umiejętności kształtowane na tych kursach. Nie jest wymagany wcześniejszy udział w tych kursach.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
rozwój umiejętności prowadzenia dyskusji realizowanej zdalnie poprzez stosowanie różnych strategii konwersacji i narzędzi wspierających oraz kształtowanie świadomości sytuacyjnej.
Cele szczegółowe:
- zrozumienie uwarunkowań i poznanie metod dyskusji realizowanej zdalnie,
- poznanie narzędzi wspierających dyskusje zdalne oraz technik angażowania publiczności,
- świadome dobieranie treści, charakteru procesu, metod i form prowadzenia dyskusji do celu i właściwości rozmówców w warunkach zapośredniczonych przez media,
- ocena argumentacji i diagnozowanie technik manipulacyjnych.
Korzyści dla słuchacza:
Wiedza – Słuchacz:
- omawia metody zdalne prowadzenia dyskusji,
- odróżnia pytania rozstrzygające od pytań dopełnienia,
- wyjaśnia pojęcia: rozhamowane zachowania, bańka filtrująca, samoujawnienie.
Umiejętności – Słuchacz:
- stosuje taktyki argumentacyjne i zasady prowadzenia dyskusji stosownie do celu perswazji oraz właściwości odbiorców,
- stosuje tok podający i problemowy, adekwatnie do sytuacji,
- konstruuje argumenty i ocenia przesłanki oraz wnioskowanie,
- rozpoznaje wybrane chwyty erystyczne i taktyki argumentacyjne.
Kompetencje społeczne – Słuchacz:
- stosownie reaguje na sygnały werbalne i niewerbalne, przychodzące od otoczenia społecznego,
- ocenia efektywność komunikacji względem zdefiniowanych kryteriów zewnętrznych,
- odnosi się z szacunkiem do odczuć, krytyki i wniosków innych Słuchaczy,
- formułuje i wyraża krytykę argumentacji bez naruszenia relacji interpersonalnych.
Metody pracy:
- gry dydaktyczne,
- różne metody prowadzenia dyskusji m.in. dyskusja wielokrotna, dyskusja panelowa, dyskusja cicha, technika 635, technika 6 kapeluszy.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
praktyczny test osiągnięć, zawierający zadania otwarte, wymagający określenia i wdrożenia strategii działania (np. analiza taktyki argumentacyjnej, zaproponowanie pytań w toku problemowym).