Asertywność jako postawa – nie tylko „nie!” – kurs stacjonarny
C/0798
Człowiek i Społeczeństwo
Kurs realizowany w formie stacjonarnej.
Asertywność to nie tylko umiejętność powiedzenia „nie”. Asertywność to sposób bycia i komunikowania się. Kurs ma przede wszystkim na celu rozwijanie asertywnej postawy życiowej. W ten zakres wchodzi m.in.: umiejętność wyrażania własnego zdania czy własnych poglądów, przyjmowania krytyki, a także zdolność do akceptacji praw, zarówno własnych, jak i innych ludzi.
Kurs odbywać się będzie w trzech 8,5-godzinnych blokach.
Praca podczas kursu będzie opierała się na metodzie warsztatowej, tzn. będziemy ćwiczyć i korzystać z doświadczeń oraz wiedzy grupy. Zaplanowane są dyskusje, praca w grupach, praca indywidualna oraz ćwiczenia na forum.
Program:
1. Definicja asertywności – czym jest i co się z nią wiąże.
2. Monolog wewnętrzny:
- praca z wewnętrznym cenzorem,
- moje prawa.
3. Mówienie „Nie”.
4. Odmienne opinie – asertywne wyrażanie.
5. Krytyka:
- reagowanie na krytykę i atak werbalny,
- asertywne wyrażanie krytyki.
6. Wyrażanie próśb, poleceń, oczekiwań.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
rozwijanie umiejętności asertywnego komunikowania się z innymi osobami.
Cele szczegółowe:
- budowanie postawy asertywnej wobec siebie i innych ludzi,
- rozwijanie samoświadomości dotyczącej własnych praw i zachowań,
- usystematyzowanie wiedzy dotyczącej asertywności,
- rozwijanie umiejętności wyrażania swoich praw, opinii i krytyki,
- rozwijanie umiejętności przyjmowania krytyki,
- ćwiczenie asertywnych metod komunikacji w pracy z konkretnymi grupami.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- wie, czym jest asertywność, jak i kiedy jej używać,
- dysponuje rozwiniętą samoświadomością w zakresie własnych zachowań komunikacyjnych,
- potrafi wykorzystać umiejętność asertywnego wyrażania własnych opinii w trudnych sytuacjach,
- zna i potrafi wykorzystać konkretne techniki/narzędzia związane z asertywnością.
Metody pracy:
- metoda warsztatowa, tzn. ćwiczenie i korzystanie z doświadczeń oraz wiedzy grupy,
- dyskusje,
- praca w grupach,
- praca indywidualna,
- ćwiczenia na forum.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
- follow-up: rozłożenie zajęć kursu w czasie pozwoli na sprawdzenie, na ile umiejętności ćwiczone podczas pierwszych spotkań sprawdzają się w rzeczywistości. Będzie to moment na rozwinięcie tych umiejętności, które wymagają jeszcze dopracowania lub zastanowienie się, co hamuje Słuchacza przed wdrożeniem umiejętności w życie,
- samoopis: Słuchacze poproszeni zostaną o odniesienie się do własnych umiejętności z zakresu asertywności na początku i na końcu kursu, co pozwoli na określenie efektów.