Budowanie bezpieczeństwa psychologicznego i poczucia przynależności w zespole – kurs stacjonarny
Kurs realizowany w formie stacjonarnej.
Bycie w zespole ze wspólnym poczuciem bezpieczeństwa psychologicznego i przynależności jest satysfakcjonującym doświadczeniem, a badania pokazują, że te zespoły są również najbardziej produktywne i innowacyjne. Gdy pracownicy czują się włączeni do swojej organizacji i mogą być autentyczni w pracy, są bardziej zaangażowani i kreatywni, zmniejsza się ryzyko wypalenia zawodowego, a organizacja wzrasta.
Bezpieczeństwo psychologiczne to przekonanie, że można w zespole podejmować interpersonalne ryzyko uczenia się – że nikt nie zostanie ukarany ani upokorzony za zgłaszanie pomysłów, pytań, wątpliwości lub błędów. To definicja profesor Amy Edmondson z Harvard Business School, która od ponad 25 lat bada wpływ bezpieczeństwa psychologicznego, a raczej jego braku, na wydajność i efektywność zespołów i organizacji.
Ten kurs jest dla Ciebie jeśli:
- chcesz wspierać poczucie integracji i przynależności w swoim zespole,
- chcesz pomóc stworzyć normy i praktyki zespołowe, by Twoje miejsce pracy było bardziej inkluzywne,
- chcesz edukować swoich pracowników w zakresie norm i najlepszych praktyk wspierających integrację i przynależność w miejscu pracy.
Kurs odbywać się będzie w trzech 8-godzinnych blokach. Zajęcia będą prowadzone metodą warsztatową. Istotnym elementem zajęć będą ćwiczenia, zapraszanie do indywidualnej refleksji, a także wymiana doświadczeń i wiedzy. Metody pracy: praca w grupach i parach, praca indywidualna oraz ćwiczenia na forum. Kurs jest prowadzony przez certyfikowaną trenerkę Fearless Organization.
Program:
1. Bezpieczeństwo psychologiczne:
- badania Amy Edmondson (Harvard), Google i model SCARF Davida Rocka,
- dlaczego bezpieczeństywo psychologiczne jest ważne?,
- różnorodność, inkluzywność i przynależność a bezpieczeństwo psychologiczne,
- podstawowe korzyści, czyli wpływ na efektywność i uczenie się zespołów,
- konsekwencje braku bezpieczństwa psychologicznego.
2. Cztery kluczowe wymiary bezpieczeństwa psychologicznego:
- gotowość do pomocy i praca zespołowa,
- integracja i różnorodność,
- stosunek do ryzyka i porażki,
- otwarta komunikacja.
3. Jak wiedza o autonomicznym układzie nerwowym wspomaga efektywność indywidualną i zespołową?
- jak działa mózg?,
- mechanizmy obronne i zarządzanie wrażeniem,
- emocje jako informacje o potrzebach,
- stres i stresor oraz rola wygaszania reakcji stresowej.
4. Zespół i jego dynamika:
- co czyni zespół zespołem?,
- rola lidera zespołu,
- tworzenie wspólnej wizji i celu pracy,
- role zespołowe, jak wykorzystywać potencjał wszystkich członków zespołu,
- zespołowe uczenie się i kreatywność.
5. Budowanie dialogu:
- różne preferencje w zakresie komunikacji,
- podstawowe bariery komunikacyjne,
- wpływ komunikacji na jakość dialogu:
- trening aktywnego słuchania, parafrazowanie,
- podsumowywanie,
- zadawanie otwartych pytań,
- wyrażanie siebie,
- wyrażanie próśb; - sposoby na tzw. trudne rozmowy.
6. Przydatne strategie:
- mapy myślowe i moc ciekawości,
- kontraktowanie i re-kontraktowanie,
- rola nadawania znaczenia/sensu,
- życzliwa i rozwojowa informacja zwrotna.
6. Bezpieczeństwo psychologiczne – diagnoza i co dalej?:
- jak zmierzyć poziom bezpieczeństwa psychologicznego w zespole?,
- jak je budować a czego unikać?,
- sesja Q & A.
*Program może ulec zmianie, w zależności od potrzeb Słuchaczy kursu.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.