Krytycyzm i myślenie krytyczne – kurs online
PB/8968
Prawo, Biznes i IT
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformach ZOOM i MURAL.
Intensywne warsztaty online skupione na analizie i systematyzacji (a) kluczowych komponentów krytycyzmu jako postawy (mindset) oraz zbioru kompetencji (skillset), jak również na (b) ćwiczeniu myślenia krytycznego w praktyce współpracy, przywództwa i zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem (c) czynników, które tę praktykę warunkują lub zakłócają. Kurs prowadzony w modelu peer-to-peer learning, zorientowanym na rozwijanie kompetencji poprzez interakcję, popartą lekturami oraz doświadczeniem zawodowym uczestników.
Podczas dwóch weekendowych sesji przeanalizujemy następujące zagadnienia:
- Na czym polega krytycyzm? Czym różni się od krytykanctwa?
- Czym jest myślenie krytyczne? Charakterystyka rozbieżnych modeli (m.in. R. Paul, L. Elder, M. Nussbaum).
- Jaka jest jego geneza? Jakie są związki z naukowym racjonalizmem (m.in. C. S. Peirce, K. Popper, N. Chomsky)?
- Czy krytycyzm oznacza zawsze to samo? Alternatywne metody krytyczne (m.in. dekonstrukcja, psychoanaliza, aktywizm).
- Co zakładam, kiedy "nic nie zakładam"? Mentalne modele, ukryte założenia, implikatury konwersacyjne oraz implikacje.
- Po co nam krytycyzm w świecie VUCA / BANI? Myślenie krytyczne a postprawda, deepfakes, automatyzacja oraz słabe sygnały.
- Jak krytycyzm i myślenie krytyczne wpływają na zarządzanie zmianą? Lean, agile i antifragile w kontekście krytycznego myślenia.
- Jak problem finding ma się do problem solving? Na czym polega skakanie do rozwiązań? Typologizacja problemów biznesowych.
- Czy mój krytycyzm zależy wyłącznie ode mnie? Uwarunkowania motywacyjne i organizacyjne – m.in. human skills, agile & design mindset, DEIB.
- Jak wdrażać krytycyzm i myślenie krytyczne do organizacji? Jakich błędów unikać? Charakterystyka procesów transformacji.
- Techniki i metody wspierające krytycyzm (m.in. question storming, parafraza, metaplan, 6 kapeluszy, debata oksfordzka).
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
systematyzacja i przećwiczenie w praktyce fundamentów krytycyzymu i myślenia krytycznego.
Cele szczegółowe:
- analiza i systematyzacja genezy, struktury i funkcji krytycyzmu oraz myślenia krytycznego,
- analiza ww. w procesach współpracy, przywództwa, zarządzania oraz rozwoju kultury organizacyjnej,
- analiza uwarunkowań organizacyjnych dla efektywnego wdrażania krytycyzmu i myślenia krytycznego do organizacji,
- analiza i systematyzacja czynników poznawczych, społecznych lub technologicznych hamujących krytycyzm lub myślenie krytyczne,
- przećwiczenie kluczowych postaw i kompetencji warunkujących krytycyzm i myślenie krytyczne.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz/Słuchaczka:
- zna i rozumie kluczowe komponenty krytycyzmu jako postawy oraz zbioru kompetencji,
- rozumie genezę myślenia krytycznego oraz jego związki z naukowym racjonalizmem,
- potrafi stosować elementy myślenia krytycznego w życiu prywatnym i w praktyce zawodowej,
- potrafi wdrażać do zespołu lub organizacji dobre standardy i praktyki myślenia krytycznego,
- potrafi wspierać krytycyzm przy pomocy podstawowych metod i technik myślenia krytycznego,
- wie jakie czynniki społeczne lub poznawcze zakłócają krytycyzm i hamują praktykę myślenia krytycznego,
- odróżnia krytycyzm od krytykanctwa oraz potrafi charakteryzować rozbieżne modele myślenia krytycznego,
- rozumie wpływ krytycyzmu i myślenia krytycznego na procesy zarządzania zmianą, ze szczególnym uwzględnieniem procesów problem finding i solving.
Metody pracy:
- charakterystyka rozbieżnych interpretacji omawianych koncepcji (prezentacja, lektury i konwersatorium),
- egzemplifikacja opracowań badawczych przy pomocy materiałów wizualnych (grafy, diagramy, wykresy, infografiki, dokumentacje),
- analiza case studies – wybrane praktyki w kontekście krytycyzmu i myślenia krytycznego (doświadczenia własne i opracowania),
- aktywizacja Słuchaczy kursu poprzez stawianie pytań, stymulowanie dyskusji i ćwiczenia wdrożeniowe,
- krytyczna rekonstrukcja założeń, stawianych problemów, implikatur oraz implikacji,
- przećwiczenie gromadzonej wiedzy w formie warsztatów i pracy grupowej,
- dzielenie się wiedzą w formacie p2p learning.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
egzamin ustny dla chętnych Słuchaczy:
- dyskusja nad wyborem zagadnień prezentowanych podczas zajęć,
- prezentacja ich zastosowań we własnych procesach biznesowych, na przykładzie wybranego produktu lub usługi.