Svenska på gång – część II. Język szwedzki w życiu codziennym (poziom A2) – kurs online
J/0321
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Kurs prowadzony w języku szwedzkim. Zakładany poziom po ukończeniu kursu to A2.
Kurs przeznaczony jest dla Słuchaczy, którzy uczyli się języka szwedzkiego przez około 60 godzin akademickich – na przykład dla Słuchaczy, którzy ukończyli jeden z kursów języka szwedzkiego na poziomie A1, oferowanych przez Uniwersytet Otwarty UW.
Kurs ma na celu osiągnięcie przez Słuchaczy „pełnego” poziomu A2 i stanowi propozycję dla Słuchaczy, którzy chcieliby opanować język szwedzki w stopniu umożliwiającym bardziej skuteczną, poprawną komunikację w typowych sytuacjach w życiu prywatnym, na uczelni czy w pracy.
Poza dydaktyką języka, program kursu obejmuje wybrane, szczególnie interesujące zagadnienia z zakresu wiedzy o cywilizacji szwedzkiego obszaru językowego.
Poruszymy między innymi następujące tematy:
- Załatwianie spraw w banku i na poczcie.
- Zakupy: reklamacja i zwrot towaru.
- Zasady korespondencji: jak napisać e-mail lub list.
- Prognoza pogody.
- Odzież – nazwy części garderoby, strój a pora roku i pogoda.
- Lokalizacja obiektów na mapie – strony świata, odległości, orientacja w terenie.
- Turysta w Szwecji.
- Wycieczka do Sztokholmu.
- Jak poprosić o pomoc.
- U lekarza, w aptece.
- Na przyjęciu, czyli uprzejma konwersacja towarzyska: jak uniknąć gafy.
- Przepisy kulinarne.
Kurs prowadzony jest w oparciu o podręczniki i inne materiały dydaktyczne rekomendowane przez Instytut Szwedzki w Sztokholmie, np. På svenska (wydawnictwo Kursverksamhetens förlag), Form i fokus (wydawnictwo Folkuniversitetets förlag) i inne.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
pogłębienie praktycznej znajomości języka szwedzkiego w zakresie podstawowym, niezbędnym do porozumiewania się w typowych sytuacjach życia codziennego.
Cele szczegółowe:
- poszerzenie zasobu podstawowego słownictwa, używanego w codziennej komunikacji (w podróży, sklepie, u lekarza, w mediach, w pracy, na uczelni),
- utrwalenie praktycznych podstaw gramatyki i fonetyki szwedzkiej,
- rozwijanie czterech sprawności językowych, ze szczególnym uwzględnieniem mówienia i rozumienia,
- zapoznanie z wybranymi aspektami kultury szwedzkiej i życia codziennego w Szwecji.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- pogłębił znajomość języka szwedzkiego tak, aby poprawnie i skutecznie komunikować się na poziomie podstawowym,
- zna praktyczne podstawy struktury języka szwedzkiego, dzięki czemu może budować i rozumieć wypowiedzi ustne i pisemne w tym języku, dotyczące większości typowych sytuacji życia codziennego,
- uzyskał również wiele informacji na temat realiów życia w Szwecji, a także na temat kultury i obyczajowości, co z pewnością ułatwi mu odnalezienie się w środowisku obcojęzycznym.
Metody pracy:
metoda eklektyczna:
- podejście komunikacyjne,
- różne typy ćwiczeń utrwalających konstrukcje gramatyczne i leksykalne,
- praca w parach,
- dialogi,
- krótkie wypowiedzi – rozwijanie, rozbudowa treści.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
1. Dla chętnych – egzamin pisemny i ustny:
- część pisemna obejmuje zadania dotyczące rozumienia ze słuchu, czytania i rozumienia tekstu pisanego, użycia języka oraz pisania, takie jak testy wielokrotnego wyboru, pytania „prawda czy fałsz" lub „prawda, fałsz czy brak informacji", tekst z lukami zamkniętymi, tekst z lukami otwartymi oraz napisanie zwięzłego tekstu na temat wynikający z programu i poziomu kursu,
- część ustna ma na celu ocenę umiejętności receptywnych i produktywnych Słuchacza w warunkach swobodnej praktyki językowej. Przewiduje się 3 typy zadań: a) jak zareagujesz w określonej sytuacji z życia codziennego, np. gdy spotkasz dawno nie widzianego przyjaciela lub gdy kupujesz bilet na dworcu kolejowym; b) co widzisz na przedstawionej ilustracji – obrazek stanowi następnie punkt wyjścia do rozmowy na tematy luźno związane z treścią ilustracji; c) rozmowa na temat dotyczący Słuchacza, np. jego pracy, planów na przyszłość, zainteresowań, rodziny itp.
2. Ocena wykonania prac domowych pisemnych i ustnych; przeprowadzanie sprawdzianów pisemnych; ocena postępów Słuchaczy „na bieżąco” podczas wykonywania różnego typu zadań w trakcie kursu.