10 obrazów, 10 malarzy, 10 historii – wykłady o malarstwie nowożytnym część IV – kurs online
KU/7580
Kultury i Idee
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Zaproszenie do udziału w kursie skierowane jest do Słuchaczy zainteresowanych nowożytną sztuką europejską. Zajęcia będą dotyczyć najważniejszych dzieł malarskich, stworzonych przez najwybitniejszych artystów od XV do XX w. Słuchacze zaznajomią się z okolicznościami powstania obrazów, które zrewolucjonizowały sztukę w ostatnich kilku stuleciach; poznają sylwetki malarzy, którzy odcisnęli największe piętno na kształtowaniu się nowych stylów w sztuce; zaznajomią się z kompozycją, symboliką wybranych obrazów oraz stosowanymi przez artystów technikami malarskimi.
Program kursu:
- Jan van Eyck, Ołtarz Gandawski, 1432, katedra św. Bawona w Gandawie.
- Pieter Bruegel Starszy, Upadek Ikara, 1557, Królewskie Muzea Sztuk Pięknych w Brukseli.
- Tintoretto, Święty Roch uzdrawiający chorych na dżumę, 1549, kościół św. Rocha w Wenecji.
- Johannes Vermeer, Alegoria malarstwa, 1668, Kunsthistorsches Museum w Wiedniu.
- Joseph Mallord William Turner, Deszcz, para, szybkość, 1844, National Gallery w Londynie.
- Jean-Honoré Fragonard, Huśtawka, 1767, Wallace Collection w Londynie.
- Henryk Siemiradzki, Pochodnie Nerona, 1876, Muzeum Narodowe w Krakowie.
- Aleksander Gierymski, Piaskarze, 1887, Muzeum Narodowe w Warszawie.
- Pierre-Auguste Renoir, Bal Le Moulin de la Galette, 1876, d'Orsay w Paryżu.
- Henry Matisse, Taniec, 1909, Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
Cel ogólny:
popularyzacja wiedzy o nowożytnym malarstwie europejskim.
Cele szczegółowe:
- przedstawienie historii europejskiego malarstwa od XV w. po I połowę XX w.,
- przybliżenie biografii wybranych malarzy,
- ukazanie najważniejszych stylów malarskich,
- przedstawienie najciekawszych malowideł wybranych artystów i opisanie okoliczności ich powstania,
- porównanie warsztatów wybranych artystów z warsztatami ich rówieśników,
- wskazanie najważniejszych technik malarskich,
- ukazanie symboliki zawartej w wybranych dziełach sztuki,
- nauczenie Słuchaczy opisywania kompozycji wybranych obrazów.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju europejskiego malarstwa od XV do początku XX w.,
- zna sylwetki najwybitniejszych artystów,
- potrafi opisać omówione podczas zajęć słynne dzieła malarskie,
- rozpoznaje najważniejsze style malarskie,
- rozumie różnice pomiędzy technikami malarskimi,
- dostrzega ukrytą w malowidłach symbolikę,
- umie wskazać najważniejsze elementy kompozycji obrazów.
Metody pracy:
- podczas zajęć, oprócz wykładu, planowane są także dyskusje; grupie będą zadawane pytania, zachęcające do wysnuwania wniosków oraz prezentowania własnych spostrzeżeń,
- planowana jest także praca w grupach przy wskazanych przez Wykładowcę dziełach sztuki,
- dodatkowo na każdym spotkaniu będą zadawane Słuchaczom lektury, które umożliwią czynny udział w kolejnych zajęciach.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
dla chętnych Słuchaczy egzamin ustny z twórczości dwóch wybranych przez Wykładowcę artystów.