Historia mediów – czyli jak informacja stała się towarem, źródłem władzy i bogactwa – kurs online
CS/10394
Człowiek i Społeczeństwo
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie Google Meet.
Podczas kursu Słuchacze zapoznają się z historią powstania mediów. Od czasów, kiedy ludzie tworzyli malowidła naskalne, do dziś, kiedy internet zaczyna wyperać media tradycyjne. Czy prasa drukowana, telewizja i radio, znane nam w dotychczasowej odsłonie, upadną?
Podczas kolejnych spotkań poruszane będą następujące tematy:
- Kiedy powstały media i jaką pełniły rolę w społeczeństwach.
- Kiedy i dlaczego media zyskały władzę i do dziś ją umacnaiają – przełomowe punkty w historii mediów.
- Jak wygląda struktura organizacyjna przedsiębiorstwa medialnego.
- Ile kosztują media i jak zarabiają, jak zmienia się układ sił na rynku medialnym.
- Kto i jak wykorzystuje media do własnych celów.
Cel ogólny:
zapoznanie Słuchaczy z historią mediów oraz mechanizmami ich funkcjonowania.
Cele szczegółowe:
przekazanie informacji na temat:
- historii mediów i ich roli w historii cywilizacji, roli informacji oraz znaczenia politycznego, gospodarczego i społecznego,
- informacji na temat zasad funkcjonowania współczesnych mediów,
- struktury organizacyjnej redakcji/przedsiębiorstwa medialnego i sprzedaży,
- zmian w układzie sił na globalnych i lokalnych rynkach medialnych.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- zna genezę powstania mediów i największe przełomowe wydarzenia w ich rozwoju,
- zna i rozumie mechanizmy działania mediów i wpływu w różnych dziedzinach życia społecznego,
- zna podstawy zasad manipulacji medialnej,
- zna podstawy ekonomiki mediów i rozumie sposób funkcjonowania przedsiębiorstw medialnych.
Metody pracy:
- wykład,
- ćwiczenia,
- konwersatorium.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
egzamin dla chętnych – Słuchacze będą rozwiązywali test wyboru: 25 pytań i jedna prawidłowa odpowiedź wybrana spośród kilku propozycji.
Udzielając odpowiedzi na pytania, Słuchacze zweryfikują swoją wiedzę z historii mediów oraz podstawowych metod wywierania wpływu przez media.