„Nie oglądam polskich filmów, bo...". Polskie kino współczesne: style, trendy i kierunki – kurs online
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie Google Meet.
Program zajęć stanowi podstawy wiedzy teoretycznej, jak i analitycznej (filmowej).
Polskie kino współczesne w ostatnich latach przeżywa rozkwit. Z roku na rok rośnie liczba produkowanych tytułów, wskaźniki frekwencji na rodzimych filmach rosną. Zauważalna jest również jego różnorodność pod względem postaw, kierunków, tendencji, wierzeń czy przekonań. Zbudowane z wydarzeń dotykających społeczeństwo i kraj, z historii, jak i z prywatnych doświadczeń reżysera. Łączy pokolenia: młodzi reżyserzy uczą się od mistrzów i na odwrót. Dziś, we współczesnym polskim kinie, można wyodrębnić jego tendencje, kierunki czy gatunki filmowe, z którymi rodzime kino eksperymentuje coraz więcej. Na zajęciach będziemy interpretować i dyskutować o filmach, ich wyrazach artystycznych, przekazie, narracji, jak i o świecie przedstawionym filmu i jego bohaterach. Dokonana zostanie stylistyczna analiza polskiego kina współczesnego. Zastanowimy się nad walorami artystycznymi i komercyjnymi filmów. A także relacji obrazu z rzeczywistością czy utożsamieniem emocjonalnym w relacji widz–bohater. Co więcej, na samym początku zostaną przedstawione podstawy dotyczące interpretacji filmu, narracji i najważniejszych nurtów polskiego kina, z których czerpie i rozwija się po dziś dzień polska kinematografia.
Na zajęciach zostaną prezentowane fragmenty filmów omawiane przez Prowadzącego wraz z udziałem Słuchaczy. Z wyprzedzeniem podawana będzie lista filmów dla Słuchaczy, aby móc w interesujący sposób pobudzić do wspólnej dyskusji. Główną metodą używaną na zajęciach będzie więc interpretacja filmowa i dyskusja.
Proponowane bloki tematyczne kursu:
1. Wprowadzenie do historii polskiego kina: najważniejsze nurty w polskim kinie (polska szkoła filmowa, kino moralnego niepokoju, nowa fala).
2. Charakterystyka polskiej branży filmowej: struktura, finansowanie, produkcja, dystrybucja – rynek dystrybucji polskiego filmu: platformy streamingowe, VOD, rola obiegu festiwalowego.
3. Wprowadzenie do Interpretacji filmu – teoria i praktyka.
4. Poruszane tematy w polskim kinie:
- kino LGBT+,
- kino kobiet,
- filmowa anatomia rodziny,
- migracje,
- polityka na ekranie,
- filmowe odbicie aktualnych problemów społecznych – kino społecznie uwarunkowane,
- obrazy prowincji i miast,
- wizerunki młodego pokolenia.
5. Polskie kino gatunkowe:
- horror, thriller, kryminał, komedia romantyczna, melodramat, musical, western, kino gangsterskie i sensacyjne,
- fenomen popularności kina historycznego i biograficznego,
- nowa narracja, próba redefinicji polskiego kina religijnego (kino transcendentalne, biblijne, parareligijne),
- kino dzieci i młodzieży – zawsze mające się najlepiej.
6. Obszary polskiego kina artystycznego:
- kino niezależne, niskobudżetowe,
- nowe kino autorskie.
7. Współczesne kino polskie:
- koprodukcje: aspekty ekonomiczne, produkcyjne, kulturowe itp.,
- ekspozycja polskiego kina na światowych festiwalach,
- polska kinematografia wobec europejskiego rynku filmowego.
8. Podsumowanie, dyskusja wieńcząca zajęcia i wypracowująca wspólną analizę – ocenę.