Nieodkryta Rosja – część II – kurs języka rosyjskiego (poziom B1/B2) – kurs online
JS/10417
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Kurs prowadzony w języku rosyjskim. Zakładany poziom po ukończeniu kursu to B1/B2.
- МММ – rosyjski fenomen finansowy. Blok tematyczny poświęcony jednej z najbardziej kontrowersyjnych firm w historii współczesnej Rosji i jej założycielowi. Omówimy mechanizmy działania piramidy finansowej МММ, jej wpływ na społeczeństwo oraz dziedzictwo tego fenomenu, które pozostaje ostrzeżeniem w historii rosyjskiej gospodarki.
- Anży Machaczkała – piłkarska stolica Dagestanu. Spotkanie poświęcone fascynującej historii klubu piłkarskiego Anży Machaczkała, który dzięki inwestycjom i wsparciu takich osobistości jak Sulejman Kierimow, stał się jednym z najgłośniejszych klubów rosyjskiej ligi piłkarskiej. Wspomnimy o złotym okresie klubu, światowej sławy zawodnikach oraz znaczeniu klubu dla Dagestanu i całej Rosji.
- Arbuzowa stolica Rosji – temat poświęcony miastu Astrachań, które dzięki specyficznemu klimatowi i glebie produkuje jedne z najsłodszych arbuzów w Rosji. Zajrzymy na doroczny festiwal arbuzowy oraz poznamy tajniki uprawy tych soczystych owoców, które stały się symbolem regionu.
- Historyczne oblicze Samary – odkrywamy tajemnice Samary, która przez pewien czas była znana jako Kujbyszew, pełniąc funkcję zapasowej stolicy Związku Radzieckiego podczas II wojny światowej. Dowiemy się, jak miasto rozwijało się jako ważne centrum przemysłowe oraz jakie znaczenie miało dla obronności kraju.
- Pierwszy morski port Rosji – historia i rozwój Archangielska. Archangielsk, znany jako pierwszy port morski Rosji, pełnił kluczową rolę w handlu i rozwoju państwa. Spotkanie przedstawi, jak miasto stało się „bramą do Arktyki” i w jaki sposób odegrało kluczową rolę w rozwoju północnych terenów Rosji.
- Komi – dziedzictwo kultury i przyroda. Region Komi to wyjątkowa część Rosji z unikalną kulturą, przyrodą i tradycjami ludów Komi. Blok tematyczny wprowadzi Słuchaczy w fascynującą kulturę, zwyczaje oraz walory przyrodnicze tej republiki, a także przedstawi wyzwania, z jakimi mierzy się dzisiejsze społeczeństwo.
Podczas zajęć wykorzystywane będą m.in.: teksty piosenek, nagrania programów telewizyjnych, artykuły prasowe, poezja, plakaty, obrazy. Kurs obejmie ponadto ćwiczenia gramatyczne na poziomie B1/B2 oraz ćwiczenia służące doskonaleniu umiejętności poprawnego stosowania reguł gramatycznych na poziomie B1/B2.
GRUPA DEDYKOWANA
Cel ogólny:
wykształcenie u Słuchaczy aktywnych kompetencji językowych na poziomie B1/B2, umożliwiających swobodną komunikację i wymianę poglądów w języku rosyjskim w codziennych sytuacjach, wdrażanie słownictwa z różnych dziedzin na poziomie średnio zaawansowanym, poszerzenie wiedzy na temat Rosji.
Cele szczegółowe:
- doskonalenie sprawności językowych, ze szczególnym uwzględnieniem mówienia,
- znajomość słownictwa charakterystycznego dla sytuacji nieformalnych i stosowanego w prasie (wywiady prasowe, krytyka filmowa),
- rozumienie i stosowanie poznanych wyrażeń,
- prawidłowa wymowa słów i wyrażeń poznanych podczas kursu,
- poznanie kultury rosyjskiej,
- znajomość norm zachowania oraz zwyczajów w Rosji.
Korzyści dla słuchacza:
Wiedza – Słuchacz zna:
- fenomen finansowy МММ oraz jego wpływ na społeczeństwo rosyjskie,
- historię i znaczenie klubu piłkarskiego Anży Machaczkała,
- historię i kulturę miasta Astrachań,
- atrakcje turystyczne Archangielska,
- historię Samary, znanej jako Kujbyszew, oraz jej rolę w II wojnie światowej,
- kulturę i przyrodę regionu Komi.
Umiejętności – Słuchacz potrafi:
- zadawać pytania i wyrażać opinie na temat zjawisk finansowych w Rosji,
- opisać historię i osiągnięcia klubu Anży Machaczkała,
- dyskutować na temat Astrachaniu,
- przedstawić znaczenie Archangielska w kontekście handlu morskiego,
- omówić historię i wpływ Samary na wydarzenia II wojny światowej,
- opisać kulturę oraz przyrodę regionu Komi, a także poruszyć problemy współczesnych społeczności.
Metody pracy:
- metody mieszane, czyli metoda gramatyczno-tłumaczeniowa (reguły gramatyczne) przeplatana metodą komunikacyjną,
- kurs prowadzony w języku nauczanym, z interakcjami pomiędzy Wykładowcą i Słuchaczem,
- po każdych zajęciach Słuchacz otrzymuje pracę domową,
- podczas spotkań realizowane są ćwiczenia wykorzystujące pogadankę oraz „burzę mózgów",
- zajęcia wzbogacone są o ćwiczenia fonetyczne, konieczne do poprawnej wymowy rosyjskich słów.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
- każde zajęcia rozpoczynać będzie krótka zabawa edukacyjna, polegająca na sprawdzeniu przyswojenia słownictwa z poprzednich zajęć,
- zawsze zadawana będzie praca domowa, której sprawdzenie pozwoli na weryfikację przyswojenia zagadnień gramatycznych i leksykalnych z poprzednich zajęć.
Egzamin dla chętnych Słuchaczy składać się będzie z dwóch części sprawdzających opanowanie zagadnień, omawianych podczas kursu:
- części pisemnej (różnorodne zadania typu „uzupełnij lukę", „wybierz poprawną odpowiedź" oraz pytania otwarte),
- części ustnej (przygotowana zostanie lista pytań, związana z tematyką kursu, która będzie wymagała od Słuchaczy rozwiniętych, werbalnych odpowiedzi. Pytania będą przyczynkiem do dyskusji na różne tematy omawiane w trakcie kursu, pozwolą ocenić umiejętności werbalne, rozumienia, argumentacji i komunikacji).