Psychologia od podstaw: koniec mitów – czym naprawdę jest psychologia? – kurs online
CS/9270
Człowiek i Społeczeństwo
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Program kursu obejmuje zagadnienia umożliwiające przybliżenie i przekazanie Słuchaczom podstawowych zagadnień psychologii, ze szczególnym naciskiem na podstawowe funkcje psychologii jako nauki o człowieku, główne koncepcje psychologii, podstawowe zagadnienia metodologii badań społecznych w zakresie pozyskiwania danych i ich interpretacji, podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii społecznej. Ponadto w ramach kursu wyjaśniona jest rola psychologii klinicznej wraz ze wskazaniem typologii zaburzeń psychicznych oraz zróżnicowanych metod psychoterapeutycznych z ich teoretycznym wynikaniem z omawianych w czasie kursu koncepcji człowieka i teorii psychologicznych.
Pełny program kursu obejmuje następujące obszary tematyczne:
- Podstawowe funkcje psychologii.
- Psychodynamiczna koncepcja człowieka.
- Behawiorystyczna koncepcja człowieka.
- Poznawcza koncepcja człowieka.
- Struktura i funkcje układu nerwowego człowieka.
- Koncepcje temperamentu; jego funkcja regulacyjna, psychologia różnic indywidualnych.
- Psychologia społeczna; grupy, postawy i wpływ społeczny.
- Proces komunikacji interpersonalnej, zasady i bariery w komunikowaniu się ludzi, asertywność.
- Inteligencja.
- Inteligencja emocjonalna.
- Metodologiczne wymogi pozyskiwania danych i ich porównywania.
- Metody pozyskiwania danych.
- Metody wnioskowania.
Psychologia kliniczna – przegląd teorii, zróżnicowanie teoretyczne w zakresie podejścia terapeutycznego i obszarowego terapii.
Zaburzenia (dysfunkcje przystosowania) funkcjonowania człowieka – przegląd, klasyfikacja oraz kierunki i rodzaje wsparcia terapeutycznego.
Cel ogólny:
zapoznanie z podstawowymi koncepcjami psychologicznymi człowieka, uzyskanie wiedzy psychologicznej w kontekście teoretycznym, przedstawienie podstawowych metod stosowania wiedzy psychologicznej zgodnie z wskazanymi koncepcjami człowieka. Celem kursu jest również uwrażliwienie na metodologiczne wymogi stosowania wiedzy z psychologii ogólnej, podstawowych procesów psychologicznych oraz przedstawienie elementów psychologii osobowości i psychologii klinicznej. Kurs ma na celu także zapoznanie ze specyfiką przystosowawczego i dysfunkcyjnego przebiegu procesów psychicznych i mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz przyczyn i przejawów możliwych dysfunkcji, a także rodzajów i metod wsparcia w takich sytuacjach.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie Słuchaczy ze sposobami analizowania procesów psychologicznych wyjaśniających funkcjonowanie jednostki na podstawie głównych psychologicznych koncepcji człowieka: psychoanaliza, behawioryzm, psychologia poznawcza,
- wyjaśnienie funkcji układu nerwowego człowieka w kształtowaniu zachowania i możliwe zaburzenia tego procesu,
- omówienie i wyjaśnienie zachowań jednostki w oparciu o zróżnicowane czynniki osobowościowe: temperament, agresja, inteligencja, asertywność, inteligencja emocjonalna, stres, i in.,
- opis oraz wyjaśnienie mechanizmów i procesów psychologicznych determinujących zachowania grupowe: dynamika grupy społecznej, wpływ społeczny, przywództwo i kierowanie procesami grupowymi, etc.,
- autodiagnoza i samopoznanie Słuchaczy w omawianych obszarach np. takich, jak agresja, temperament, inteligencja emocjonalna, decyzyjność, etc.,
- wyjaśnienie roli psychologii klinicznej, klasyfikacja zaburzeń w oparciu o Diagnostic & Statistic Manual of Mental Disorders APA, przedstawienie i opis podstawowych kierunków i metod terapeutycznych.
Korzyści dla słuchacza:
Wiedza – Słuchacz:
- zna elementarną terminologię z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej, używaną do zrozumienia i opisu aktywności człowieka,
- rozumie koncepcje psychodynamiczne, behawioralne, poznawcze i humanistyczne stanowiące teoretyczne podstawy stosowania tej wiedzy,
- poznaje także podstawy psychologii klinicznej i jej zróżnicowanych zastosowań.
Umiejętności – Słuchacz:
- analizuje i dokonuje interpretacji motywów i schematów zachowań człowieka z wykorzystaniem wiedzy o osobowości, różnicach indywidualnych, biologicznych podstawach zachowania,
- rozpoznaje podstawowe symptomy zaburzeń i dysfunkcji przystosowawczych.
Kompetencje społeczne – Słuchacz:
- uzyskuje świadomość zakresu posiadanej wiedzy i umiejętności,
- rozumie potrzebę rozwoju osobistego,
- dokonuje samooceny kompetencji i doskonali umiejętności,
- wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Metody pracy:
- wykład z elementami konwersatorum,
- dyskusja.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
- aktywność w trakcie zajęć,
- esej tematyczny.