„Priwiet!”: rosyjski od podstaw – część II (poziom A1/A2) – kurs online
JS/8372
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie Google Meet.
Kurs przeznaczony jest dla Słuchaczy, którzy znają podstawy języka rosyjskiego (poziom A1). Zajęcia mają na celu rozwój praktycznych umiejętności posługiwania się językiem w mowie i piśmie w celu osiągnięcia poziomu A1/A2.
Zajęcia stanowią kontynuację kursu „Priwiet!”: rosyjski od podstaw (poziom A1) – kurs online. Ukończenie wspomnianego kursu nie jest wymagane, jednak przed dokonaniem rejestracji warto zapoznać się z listą zagadnień poruszanych podczas pierwszej części kursu.
Oprócz tradycyjnych umiejętności związanych ze słownictwem i gramatyką, Słuchacze poznają wiele ciekawostek przybliżających kulturę krajów Europy Wschodniej. Słuchacze dowiedzą się zatem, dlaczego Rosjanie wieszają dywany na ścianach, czemu w Europie Wschodniej trzypiętrowe budynki mają dwa piętra i dlaczego w Rosji zające jeżdżą autobusami bez biletu.
Uzupełnieniem kursu jest także przybliżenie wiadomości dotyczących korzystania z rosyjskojęzycznego Internetu.
Zagadnienia leksykalne:
- Zdrowie, ciało i choroby. Wizyta u lekarza.
- Kultura rosyjska i światowa. Wyrażanie swojej opinii.
- Nowoczesne technologie. Internet i sprzęt komputerowy.
- Dom i mieszkanie. Sprzęty domowe i meble.
- Sport, rekreacja, czas wolny. Zdrowy styl życia.
- Na wakacjach. Pobyt w hotelu, zwiedzanie.
- Moda i ubrania. Zakupy w centrum handlowym.
Zagadnienia gramatyczne:
- Rzeczownik – rozwój podstaw gramatycznych (odmiana przez przypadki).
- Czasownik – rozwój podstaw gramatycznych (tryb rozkazujący, tryb przypuszczający).
- Przymiotnik – rozwój podstaw gramatycznych (stopień wyższy, stopień najwyższy).
- Liczebnik – rozwój podstaw gramatycznych (liczebniki porządkowe).
- Przysłówek – rozwój podstaw gramatycznych (stopniowanie).
- Zaimki wskazujące, zaimki dzierżawcze.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
nauka podstaw języka rosyjskiego ze szczególnym uwzględnieniem zwrotów przydatnych w codziennych sytuacjach.
Cele szczegółowe:
- zdobycie umiejętności leksykalnych związanych z podstawowymi zagadnieniami poruszanymi podczas kursu,
- nauka zwrotów przydatnych w codziennej komunikacji,
- opanowanie podstawowych umiejętności gramatycznych w wymiarze praktycznym,
- posługiwanie się w praktyce językiem rosyjskim w mowie i piśmie zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu A1 (ESOKJ) oraz częścią wymagań określonych dla poziomu A2 (ESOKJ).
Korzyści dla słuchacza:
Wiedza – Słuchacz:
- ma podstawową wiedzę z zakresu czasownika, rzeczownika, przymiotnika, liczebnika, przysłówka, zaimka,
- zna podstawowe słownictwo związane z codziennymi sytuacjami komunikacyjnymi (wizyta u lekarza, pobyt w hotelu, rozmowa o kulturze, dokonywanie zakupów).
Umiejętności – Słuchacz:
- potrafi znaleźć niezbędne informacje w tekście w języku rosyjskim dotyczącym zagadnień poruszonych podczas kursu,
- rozumie wypowiedzi w języku rosyjskim dotyczące zagadnień poruszonych podczas kursu,
- potrafi zastosować w praktyce zwroty wprowadzone podczas kursu,
- potrafi napisać krótką wypowiedź dotyczącą problemów poruszonych podczas kursu.
Kompetencje – Słuchacz:
- potrafi w podstawowym stopniu korzystać z rosyjskojęzycznych zasobów internetowych,
- rozumie i potrafi dostosować się do obowiązujących w krajach rosyjskojęzycznych konwencji językowych podczas sytuacji omówionych w ramach kursu.
Metody pracy:
- metoda komunikacyjna (CLT), uzupełniona metodą gramatyczno-tłumaczeniową,
- praca w parach i grupach (scenki, proste dialogi),
- oglądanie krótkich filmów, słuchanie piosenek,
- czytanie prostych tekstów w języku rosyjskim,
- wykorzystanie platform z edukacyjnymi zadaniami interaktywnymi (np. Wordwall),
- prace domowe w formie zadań interaktywnych lub tradycyjnych,
- krótkie powtórki materiału na początku każdych zajęć,
- wykorzystanie bezpłatnych programów ułatwiających naukę języka (np. Anki).
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
egzamin dla zainteresowanych Słuchaczy składający się z dwóch części:
- test złożony z pytań otwartych i zamkniętych weryfikujących stopień opanowania zagadnień gramatyczno-leksykalnych (polegający np. na uzupełnianiu luk słowem w poprawnej gramatycznie formie),
- rozmowa na tematy dotyczące życia codziennego, poruszane podczas kursu, sprawdzająca stopień opanowania materiału.