Istotność statystyczna: mity i fakty – kurs online

NS/10436 Nauka i Środowisko

Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.

Istotność (znamienność) statystyczna zajmuje w nauce osobliwe miejsce. W tekstach popularnych pojawia się sporadycznie, zwykle w pozbawionych znaczenia wzmiankach. Powszechnie zaś występuje w artykułach naukowych z wielu dziedzin. Niekiedy można odnieść wrażenie, że jej uzyskanie jest głównym celem. Autorzy stoją przed koniecznością przedstawiania wyników istotnych statystycznie, niemal nigdy jednak nie pada pytanie o to, jaką ta istotność niesie informację o badanych zjawiskach, czy o zdobytej na ich temat wiedzy. Podręczniki statystyki zwykle uchylają się od rozpatrzenia sensu tego pojęcia z punktu widzenia badacza czy odbiorcy wyników badań. Powstała luka pełna jest różnych mitów. Niektórzy krytycy określali więc testowanie istotności mianem toczącego naukę nowotworu i postulowali skazanie testów na banicję.

Zajęcia nie stanowią regularnego kursu statystyki czy statystycznej analizy danych. W szczególności uwzględnione jest ograniczone spektrum metod, głównie dość prostych. Konkretne metody (testy, przedziały statystyczne) i związki między nimi są wykorzystywane do zaprezentowania pułapek związanych z kultem istotności statystycznej, przed którymi większość typowych kursów nie ostrzega. Proste symulacje komputerowe używane są w celach ilustracyjnych, bez skupiania się na aspektach technicznych.

Takie podejście może trafić do osób, które spotkały się z wnioskowaniem statystycznym na typowych kursach lub w praktycznych zastosowaniach, ale mają co do niego poważne wątpliwości. Może też być interesujące dla tych, którzy takiego treningu nie przeszli, a chcąc się czegoś o istotności statystycznej dowiedzieć, dążą raczej do zrozumienia ukrytych w praktyce wnioskowania statystycznego znaczeń, niż do zdobycia bardzo konkretnych umiejętności o charakterze technicznym. Problemy praktyki statystycznej są rozpatrywane częściowo w kontekście błędów poznawczych, oszczędności myślenia, dążenia do domknięcia poznawczego i pytania o to, w jaki sposób popełnianie błędów może okazywać się korzystne.

Treść wykładu obejmuje następujące kwestie:

  1. Metody wnioskowania statystycznego jako sposób na okiełznanie niepewności wyników. Główne idee i ich możliwe odniesienia do badanych fragmentów rzeczywistości.
  2. Przykładowe proste testy statystyczne.
  3. Istotność statystyczna a istotność praktyczna (np. kliniczna) – tradycyjne rozróżnienie, jednak niewystarczająco daleko idące.
  4. Inne podejścia do niepewności statystycznych: przedziały statystyczne, ich związki z testami.
  5. Powszechnie funkcjonujące mity dotyczące interpretacji wnioskowania statystycznego.
  6. Ważniejsze wątki toczących się od dawna debat o sensie testów istotności.
  7. Nagłośniony ostatnio kryzys powtarzalności w nauce, w aspekcie statystycznym będący kryzysem nieuzasadnionych oczekiwań.
  8. Możliwości pogodzenia różnych podejść do wnioskowania po odpowiednim ich przeformułowaniu.
217.00 PLN 20 godzin 10.85 PLN / h

Grupa NS/10436/1

28.02.2025 - 16.05.2025 Lokalizacja:
l.p. data rozpoczęcie zakończenie przerwa
1 28.02.2025 , piątek 18:00 19:45 15 min
2 07.03.2025 , piątek 18:00 19:45 15 min
3 14.03.2025 , piątek 18:00 19:45 15 min
4 21.03.2025 , piątek 18:00 19:45 15 min
5 28.03.2025 , piątek 18:00 19:45 15 min
6 04.04.2025 , piątek 18:00 19:45 15 min
7 11.04.2025 , piątek 18:00 19:45 15 min
8 25.04.2025 , piątek 18:00 19:45 15 min
9 09.05.2025 , piątek 18:00 19:45 15 min
10 16.05.2025 , piątek 18:00 19:45 15 min
217.00 PLN 20 godzin 10.85 PLN / h