Od Puszkina do Dostojewskiego: złota epoka literatury rosyjskiej – kurs online
KU/10438
Kultury i Idee
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
- Wprowadzenie do złotej epoki rosyjskiej literatury – kontekst historyczny i kulturalny Rosji w XIX wieku. Definicja „złotej epoki”. Omówienie głównych autorów i nurtów literackich.
- Aleksander Puszkin – ojciec rosyjskiej literatury. Życie i twórczość Puszkina oraz wpływ jego dzieł na rozwój literatury rosyjskiej. Na zajęciach zostanie omówiony Eugeniusz Oniegin, wybrane wiersze i dramaty.
- Michaił Lermontow – romantyzm i tragizm. Blok tematyczny poświęcony romantyzmowi w rosyjskiej literaturze oraz roli Lermontowa w rozwijaniu poezji i prozy romantycznej. Na zajęciach przeanalizujemy Bohatera naszych czasów i wybrane wiersze.
- Nikołaj Gogol – satyra i groteska. Groteskowy styl i satyra w twórczości Gogola oraz jego wpływ na literaturę rosyjską i zachodnią. Dzieła do analizy: Martwe dusze, Nos, Rewizor.
- Iwan Turgieniew – realizm krytyczny w literaturze rosyjskiej. Narodziny realizmu w literaturze rosyjskiej i wpływ zachodnich idei na jej rozwój. Na zajęciach zostanie omówiona książka Ojcowie i dzieci.
- Lew Tołstoj – filozofia moralna i duchowa. Omówienie podejścia Tołstoja do kwestii społecznych i politycznych. Dzieła do analizy: Wojna i pokój, Anna Karenina.
- Anton Czechow – mistrz krótkiej formy. Wpływ Czechowa na formę opowiadania i dramatu oraz jego sposób przedstawiania ludzkiej kondycji. Na zajęciach analizowane będą Trzy siostry, Wiśniowy sad oraz wybrane opowiadania.
- Włodzimierz Sołowjow – założyciel symbolizmu w literaturze rosyjskiej. Rola Sołowjowa w kształtowaniu symbolizmu oraz wpływ jego filozofii i religii na literaturę rosyjską końca XIX wieku. Na zajęciach zostaną omówione jego główne idee i ich znaczenie dla późniejszych twórców symbolizmu.
- Fiodor Dostojewski – filozofia egzystencjalna i psychologiczna. Omówienie egzystencjalnych i psychologicznych aspektów w twórczości Dostojewskiego. Na zajęciach będą analizowane Zbrodnia i kara oraz Bracia Karamazow.
- Dziedzictwo złotej epoki – jej wpływ na współczesną literaturę i kulturę. Temat podsumowujący złotą epokę rosyjskiej literatury oraz jej wpływ na współczesną literaturę, film, teatr i filozofię.
Każde spotkanie będzie wzbogacone o prezentacje multimedialne, fragmenty filmów lub inscenizacje teatralne, aby lepiej zrozumieć omawiane dzieła i ich kontekst kulturowy.
Cel ogólny:
zapoznanie Słuchaczy z kluczowymi autorami, dziełami i nurtami literackimi XIX wieku w Rosji; rozwijanie umiejętności analizy tekstów literackich oraz zrozumienie kontekstu społeczno-kulturowego, w jakim powstały te arcydzieła. Słuchacze będą mieli okazję zgłębić różnorodność stylów i tematów, jakie poruszali pisarze, oraz zauważyć ich wpływ na współczesną literaturę i kulturę. Dzięki aktywnym dyskusjom i analizom wybranych utworów, kurs ma na celu rozwijanie krytycznego myślenia oraz pasji do literatury wśród Słuchaczy.
Cele szczegółowe:
- doskonalenie analizy literackiej,
- poznanie głównych nurtów i autorów rosyjskiej literatury XIX wieku,
- zrozumienie kontekstu społeczno-kulturowego epoki,
- rozwijanie umiejętności interpretacji stylów literackich,
- poznanie tematyki i filozofii twórczości wybranych autorów,
- poznanie wpływu literatury XIX wieku na współczesną kulturę.
Korzyści dla słuchacza:
Wiedza – Słuchacz zna:
- głównych autorów i nurty literackie rosyjskiej złotej epoki,
- wpływ kontekstu historycznego i kulturalnego XIX-wiecznej Rosji na literaturę,
- twórczość i biografię Aleksandra Puszkina, Michaiła Lermontowa, Nikołaja Gogola, Iwana Turgieniewa, Lwa Tołstoja, Antona Czechowa, Włodzimierza Sołowjowa i Fiodora Dostojewskiego,
- kluczowe cechy stylów literackich, takich jak romantyzm, realizm, symbolizm oraz filozoficzny egzystencjalizm,
- symboliczne i filozoficzne aspekty rosyjskiego symbolizmu i mistycyzmu.
Umiejętności – Słuchacz potrafi:
- analizować i interpretować wybrane utwory literackie XIX-wiecznej literatury rosyjskiej,
- przedstawić główne motywy literackie w twórczości omawianych autorów,
- zidentyfikować i omówić znaczenie symboli i motywów filozoficznych w analizowanych tekstach,
- wyrażać opinie oraz uczestniczyć w dyskusjach na temat literackich dzieł rosyjskiej złotej epoki,
- omówić wpływ literatury XIX wieku na współczesną literaturę i kulturę rosyjską.
Metody pracy:
- metoda analizy literackiej z elementami interpretacyjnymi – połączenie analizy tekstu z dyskusją, mające na celu zrozumienie kontekstu oraz symboliki dzieł,
- interaktywne zajęcia w formie wykładów i dialogów – kurs prowadzony w formie wykładu połączonego z interakcjami między Wykładowcą a Słuchaczami,
- prace domowe – po każdych zajęciach Słuchacze otrzymują zadania do samodzielnego opracowania wybranych tekstów lub motywów literackich,
- aktywne formy pracy – podczas zajęć realizowane są ćwiczenia wykorzystujące dyskusję grupową oraz analizę wybranych fragmentów utworów,
- prezentacje multimedialne i analiza wizualna – w celu lepszego zrozumienia omawianych dzieł oraz kontekstu kulturowego wykorzystywane są fragmenty filmów, prezentacje i inscenizacje teatralne.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
- analiza wybranych fragmentów – Słuchacze analizują fragmenty utworów literackich, prezentując własne interpretacje i omawiając motywy oraz kontekst dzieła,
- dyskusje i ocena aktywnego udziału – ocena umiejętności wyrażania opinii, argumentacji oraz zaangażowania w dyskusjach dotyczących interpretacji utworów,
- eseje i prace pisemne – ocena umiejętności interpretacyjnych i analitycznych Słuchaczy poprzez pisemne opracowania wybranego tematu lub dzieła.
Egzamin dla chętnych Słuchaczy składać się będzie z dwóch części sprawdzających opanowanie zagadnień, omawianych podczas kursu:
- części pisemnej (pisemne opracowanie wybranego tematu lub dzieła),
- części ustnej (przygotowana zostanie lista pytań, związana z tematyką kursu, która będzie wymagała od Słuchaczy rozwiniętych, werbalnych odpowiedzi. Pytania będą przyczynkiem do dyskusji na różne tematy omawiane w trakcie kursu, pozwolą ocenić kluczowe aspekty omawianych utworów, nurtów literackich i kontekstu historyczno-kulturowego.).