Czytanie i wymowa w języku angielskim (poziom B1/B2) – kurs stacjonarny
JS/10457
Języki Świata
Kurs realizowany w formie stacjonarnej.
Kurs jest prowadzony w języku angielskim. Zakładany poziom po ukończeniu kursu to B1/B2. Jest dedykowany Słuchaczom na poziomie min. B1 (CEFR).
Kurs koncentruje się na rozwijaniu umiejętności płynnego czytania i poprawnej wymowy w języku angielskim. Na każdych zajęciach będziemy czytać na głos wybrane angielskie teksty (źródła: prasa, aplikacje AI, teksty piosenek – zarówno monologi, jak i dialogi, itp.) i analizować kłopotliwe słowa pod względem ich wymowy (do tego potrzebna będzie nam transkrypcja fonetyczna), wskazując na podobieństwa i różnice w słowach o podobnym zapisie/wymowie/znaczeniu.
Słuchacze będą proszeni o udział w zajęciach poprzez czytanie indywidualne, pracę w parach i grupach, słuchanie nagrań/oglądanie filmików, a także wypowiadanie się na głos. Proszę również o nagrywanie się (i powtarzanie) oraz pracę własną przy pomocy nieodpłatnych (demo lub freemium) aplikacji mobilnych z ogólnodostępnych sklepów z aplikacjami mobilnymi (dla telefonów z Androidem jest to Sklep Google Play, dla telefonów z iOS jest to App Store), a także o korzystanie z chatbotów typu ChatGPT, Gemini lub Copilot. Słuchacze będą również proszeni o przygotowanie zadań między zajęciami.
Program został opracowany dla odmiany brytyjskiej języka angielskiego, ale zawiera odniesienia do wybranych innych odmian (standard amerykański i lokalne warianty szkockiego, irlandzkiego, itd.).
Cel ogólny:
rozwój płynności czytania na głos w języku angielskim przez Słuchaczy kursu, poprawa wymowy i artykulacji angielskich dźwięków oraz opanowanie znalezionych w tekstach trudnych do wymówienia słów; tworzenie wypowiedzi na głos w oparciu o czytane teksty.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie Słuchaczy z wybranymi cechami wymowy języka angielskiego na poziomie segmentalnym (dźwięki) i suprasegmentalnym (mowa łączona, prozodia), poprawa artykulacji i opanowanie kłopotliwych słów obecnych w tekstach,
- wprowadzenie transkrypcji fonetycznej w odniesieniu do zapisu (spelling vs. pronunciation),
- uwrażliwienie na sposoby samodzielnego uczenia się wymowy (książki, aplikacje, wykorzystanie sztucznej inteligencji),
- tworzenie wypowiedzi na głos w oparciu o czytane teksty, co może przyczynić się do budowanie pewności siebie w wypowiedziach.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- ma wiedzę na temat płynnego czytania na głos w języku angielskim,
- zna wybrane cechy wymowy języka angielskiego na poziomie segmentalnym i suprasegmentalnym,
- próbuje stosować zasady praktycznej fonetyki w komunikacji.
Metody pracy:
ćwiczenia z elementami wykładu.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
- na początku kursu przeprowadzona jest analiza potrzeb Słuchaczy przy pomocy kwestionariusza przesłanego przed zajęciami do Słuchaczy, a dla chętnych analiza przy pomocy aplikacji mobilnej,
- w czasie kursu monitorowane jest zaangażowanie Słuchaczy. Słuchacze otrzymują informacje zwrotne od Prowadzącej.
Dla chętnych egzamin końcowy składający się z części pisemnej polegającej na przygotowaniu tekstu (zaznaczanie procesów na tekście, elementy transkrypcji) oraz ustnej polegającej na przeczytaniu zdań i tekstu, a także wypowiedzi ustnej w oparciu o temat przeczytanego tekstu oraz o zagadnienia przedstawione na kursie.