Literatura latynoamerykańska dla osób anglojęzycznych / Latin American literature for English speakers – kurs stacjonarny
KU/10751
Kultury i Idee
Kurs realizowany w formie stacjonarnej.
Kurs prowadzony w języku angielskim. Do uczestnictwa w kursie wymagana jest znajomość języka angielskiego na poziomie minimum B2.
PL:
Kurs literatury latynoamerykańskiej skoncentrowany na dwunastu kluczowych dziełach, które ukształtowały literacki krajobraz Ameryki Łacińskiej. Obejmując różne kraje i okresy, powieści te otwierają okno na historię, kulturę i społeczną dynamikę tego regionu świata. Poprzez krytyczne czytanie, analizę i dyskusje, Słuchacze zgłębią tożsamość, politykę, realizm magiczny oraz napięcie między tradycją a nowoczesnością. Kurs zapewnia pełniejsze zrozumienie technik narracyjnych i problematyki, które wyróżniają literaturę latynoamerykańską.
Fragmenty dzieł będą udostępniane Słuchaczom w języku angielskim – wszystkie materiały dostarczy Wykładowca.
Kurs obejmie następujące powieści:
- Sto lat samotności, Gabriel García Márquez.
- Dom duchów, Isabel Allende.
- Śmierć Artemia Cruz, Carlos Fuentes.
- Wynalazek Morela, Adolfo Bioy Casares.
- Pedro Páramo, Juan Rulfo.
- Tunel, Ernesto Sabato.
- Pocałunek kobiety-pająka, Manuel Puig.
- The Pit (brak polskiego wydania), Juan Carlos Onetti.
- Rozmowa w „Katedrze”, Mario Vargas Llosa.
- Gniew, Mariano Azuela.
- Kronika zapowiedzianej śmierci, Gabriel García Márquez.
- Królestwo z tego świata, Alejo Carpentier.
ENG:
The course will be conducted in English. A minimum B2 level of English is required to participate in the course.
The Latin American Novel course focused on twelve pivotal works that have shaped the literary panorama of Latin America. Spanning various countries and periods, these novels open a window into the historical, cultural and social dynamics of the region. Through critical reading, analysis and discussion, Participants will explore themes such as identity, politics, magical realism and the interplay between tradition and modernity. The course is structured to foster a comprehensive understanding of the narrative techniques and thematic concerns that distinguish Latin American literature.
The Students will read fragments of the works – all the readings will be provided by the Lecturer.
This course will include the following literary works:
- One Hundred Years of Solitude, Gabriel García Márquez.
- The House of the Spirits, Isabel Allende.
- The Death of Artemio Cruz, Carlos Fuentes.
- The Invention of Morel, Adolfo Bioy Casares.
- Pedro Páramo, Juan Rulfo.
- The Tunnel, Ernesto Sabato.
- Kiss of the Spider Woman, Manuel Puig.
- The Pit, Juan Carlos Onetti.
- Conversation in the Cathedral, Mario Vargas Llosa.
- The Underdogs, Mariano Azuela.
- Chronicle of a Death Foretold, Gabriel García Márquez.
- The Kingdom of this World, Alejo Carpentier.
Cel ogólny:
PL:
rozwijanie świadomości kulturowej poprzez analizę powieści latynoamerykańskich, poprzez łączenie literatury z kontekstami historycznymi i społecznymi.
ENG:
to develop cultural awareness through the study of Latin American novels, by connecting literature to historical and social contexts.
Cele szczegółowe:
PL:
- czytanie, analiza i identyfikacja kluczowych tematów: czytanie wybranych powieści latynoamerykańskich i analiza ich struktury narracyjnej, rozwoju postaci i treści tematycznej; identyfikacja i omówienie powtarzających się motywów, takich jak tożsamość, wyobcowanie, postkolonializm i sprawiedliwość społeczna,
- zrozumienie kontekstu: analiza historycznego i kulturowego kontekstu każdej powieści przy uwzględnieniu wpływu wydarzeń i przemian społecznych na literaturę,
- udział w dyskusjach: aktywne uczestnictwo w dyskusjach, które zachęcają do wymiany różnorodnych perspektyw i współpracy w nauce,
- pisanie esejów analitycznych: tworzenie esejów demonstrujących krytyczne myślenie i syntezę idei zawartych w powieściach i dyskusjach,
- analiza porównawcza: porównanie powieści latynoamerykańskiej z dziełami z innych tradycji literackich przy analizie podobieństw i różnic w motywach, technikach narracyjnych i odniesieniach kulturowych.
ENG:
- to read, analyze and identify key themes: to read a selected list of Latin American novels and analyze their narrative structures, character development, and thematic content. Identify and discuss recurring themes across different novels, such as identity, alienation, post-colonialism, and social justice,
- contextual understanding: to examine the historical and cultural context in which each novel was written, including how current events and societal changes influenced the literature,
- to engage in discussions: to participate in class discussions that encourage the sharing of diverse viewpoints and foster a collaborative learning environment,
- to write analytical essays: to compose analytical essays that demonstrate critical thinking and synthesis of ideas presented in the novels and discussions,
- comparative analysis: to conduct a comparative analysis between a Latin American novel and a work from another literary tradition, exploring similarities and differences in themes, narrative techniques and cultural reflections.
Korzyści dla słuchacza:
PL:
Wiedza – Słuchacz:
- rozumie rozwój powieści latynoamerykańskiej od XX w. do współczesności,
- potrafi analizować związek literatury i historii Ameryki Łacińskiej, koncentrując się na tematach dyktatury, rewolucji, kolonializmu, migracji i tożsamości,
- jest świadom kulturowej różnorodności regionu Ameryki Łacińskiej, dzięki powieściom bogatym w rdzenne, afrykańskie oraz europejskie wpływy.
Umiejętności – Słuchacz:
- potrafi krytycznie czytać, analizując wielowarstwowe teksty literackie,
- potrafi skutecznie prezentować złożone idee podczas dyskusji,
- posiada umiejętność analizy porównawczej, badając latynoamerykańską literaturę na tle globalnym.
Kompetencje społeczne – Słuchacz:
- posiada wrażliwość kulturową, angażując się w literaturę przedstawiającą różne perspektywy społeczne i historyczne,
- ma świadomość roli Ameryki Łacińskiej w literaturze światowej, rozwijając globalne spojrzenie na historię i kulturę.
ENG:
Knowledge – Student:
- understands the historical development of the Latin American novel, from the early 20th century to contemporary literature,
- analyzes the relationship between literature and history in Latin America, focusing on themes such as dictatorship, revolution, colonialism, migration, and identity,
- eplores the cultural diversity of Latin America through novels that engage with Indigenous, African and European influences.
Skills – Student:
- has developed critical reading skills, allowing him to engage with complex literary texts and interpret multiple layers of meaning and effectively present complex ideas in class discussions, enhancing their ability to articulate arguments clearly and persuasively,
- has improved comparative analytical skills, enabling him to examine Latin American literature in relation to global literary traditions.
Social Competences – Student:
- has gained cultural sensitivity by engaging with novels that represent diverse perspectives, social struggles, and historical injustices in Latin America,
- has gained an awareness of Latin America's role in world literature, fostering a broader global perspective on literature, history and culture.
Metody pracy:
PL:
Kurs ten, aby zaangażować Słuchaczy i wspierać dogłębne zrozumienie materiału, wykorzystuje kombinację następujących metod nauczania:
Wykłady:
- przedstawienie kontekstu historycznego, kulturowego i literackiego dla każdej powieści,
- podkreślenie głównych tematów, struktur narracyjnych i cech stylistycznych.
Dyskusje grupowe:
- zachęcanie do aktywnego udziału i krytycznego myślenia,
- zachęcanie do dialogu na temat motywów, postaci i środków literackich.
Czytanie:
- dogłębna analiza kluczowych fragmentów w celu interpretacji idei i technik narracyjnych.
Materiały multimedialne:
- wykorzystanie filmów, wywiadów i dokumentów, aby dostarczyć dodatkowych perspektyw na temat autorów i ich dzieł.
Ćwiczenia pisemne pod kierunkiem Wykładowcy:
- skoncentrowanie się na rozwijaniu esejów analitycznych i argumentacyjnych poprzez ustrukturyzowane pytania oraz opinie innych Słuchaczy.
Zadania domowe:
- przydzielanie lektur i pytań refleksyjnych w celu wzbogacenia dyskusji w grupie.
ENG:
This course employs a combination of the following teaching methods to engage Students and foster a deep understanding of the material:
Lectures:
- to provide historical, cultural and literary contexts for each novel,
- to highlight major themes, narrative structures and stylistic features.
Class Discussions:
- to encourage active participation and critical thinking,
- to facilitate dialogue on themes, characters and literary devices.
Close Readings:
- to analyze key passages in-depth to unpack complex ideas and narrative techniques.
Multimedia Resources:
- to use of videos, interviews and documentaries to provide additional perspectives on the authors and their works.
Guided Writing Exercises:
- to focus on developing analytical and argumentative essays through structured prompts and peer feedback.
Homework Assignments:
- to assign preparatory readings and reflective questions to enhance class discussions.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
PL:
Informacje te dotyczą wyłącznie Słuchaczy zainteresowanych przystąpieniem do egzaminu końcowego.
Egzamin końcowy będzie kompleksowym testem pisemnym oceniającym znajomość literatury latynoamerykańskiej, jej głównych tematów, nurtów literackich i kontekstów historycznych. Test będzie miał formę eseju, wymagającego od Słuchaczy krytycznej analizy, interpretacji tekstu i porównań powieści omawianych w trakcie semestru.
Format i struktura egzaminu:
Część I: Analiza tematyczna:
- Słuchacz wybierze jeden z trzech tematów, koncentrujących się na kluczowych zagadnieniach, takich jak dyktatura, wygnanie, tożsamość, realizm magiczny czy krytyka społeczna,
- esej powinien uwzględniać co najmniej trzy różne powieści z programu i wykazywać dogłębną znajomość tematów literackich, kontekstów historycznych oraz technik narracyjnych.
Część II: Esej porównawczy:
- Słuchacz dokona porównania dwóch powieści na podstawie podanego pytania, analizując style narracyjne, rozwój postaci oraz wpływy społeczno-polityczne,
- w odpowiedzi należy uwzględnić solidne dowody tekstowe oraz krytyczne perspektywy.
Część III: Czytanie:
- analiza krótkiego fragmentu jednej z omawianych powieści,
- identyfikacja kluczowych technik literackich i wyjaśnienie ich funkcji w szerszym kontekście tematycznym oraz strukturalnym powieści.
Kryteria oceny:
- głębokość analizy – wnikliwa interpretacja tekstów i tematów,
- wykorzystanie dowodów – mocne wsparcie tekstowe i krytyczne odniesienia,
- jasność i organizacja – dobrze skonstruowana, spójna i dopracowana wypowiedź,
- zrozumienie porównawcze – umiejętność dostrzegania znaczących powiązań między tekstami.
ENG:
This information is pertaining only to Students interested in taking a final exam at the end of the course.
The test for this course will be a comprehensive written exam that evaluates Students’ understanding of the Latin American novel, its major themes, literary movements and historical contexts. The exam will be essay-based and will require Students to engage in critical analysis, textual interpretation and comparative discussions of the novels covered throughout the semester.
Format and Structure:
Part I: Thematic analysis:
- Student will choose one out of three essays that focus on major themes such as dictatorship, exile, identity, magical realism, or social critique,
- the essay should incorporate at least three different novels from the syllabus and demonstrate a deep understanding of literary themes, historical contexts, and narrative techniques.
Part II: Comparative essay:
- Student will compare and contrast two novels based on a provided question, analyzing narrative styles, character development, and socio-political influences,
- strong textual evidence and critical perspectives must be integrated into the response.
Part III: Close Reading:
- Student will analyze a short excerpt from one of the assigned novels,
- he must identify key literary techniques and explain their function within the novel’s broader themes and structure.
Evaluation criteria:
- depth of analysis: insightful engagement with the texts and themes,
- use of evidence: strong textual support and critical references,
- clarity and organization: well-structured, coherent, and polished writing,
- comparative understanding: ability to draw meaningful connections between texts.