Pogoworim? – ekspresowy kurs języka rosyjskiego – część I (poziom B1/B2) – kurs online
JS/9930
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie Google Meet.
Kurs prowadzony w języku polskim i rosyjskim. Zakładany poziom języka rosyjskiego po ukończeniu kursu to B1/B2.
Podczas zajęć zapoznamy się ze słownictwem niezbędnym do pogłębiania wiedzy o kulturze krajów rosyjskojęzycznych, dowiemy się między innymi, jak nawiązywać relacje, organizować podróże, co zjeść, co zobaczyć, jak zrozumieć i poczuć ducha Wschodu. W trakcie zajęć będziemy omawiali zarówno tematy związane z życiem codziennym (odżywianie i zdrowie, planowanie rodziny, transport i sposoby podróżowania na terenach postradzieckich, odpoczynek i czas wolny, tradycje, zwyczaje i obyczaje świąteczne), jak i tematy związane z literaturą, sztuką i architekturą i nauką.
W trakcie kursu poznamy najczęściej używane słownictwo w ramach następujących bloków tematycznych:
- Czy potrafisz dobrze zaplanować swój czas?
- Planowanie rodziny. Dzieci i seks. Antykoncepcja.
- W zdrowym ciele – zdrowy duch.
- „Ojcowie i dzieci" – od Turgieniewa do współczesności, czyli o relacjach z bliskimi.
- Czy to prawda, że mężczyźni są tek gruboskórni? – fakty i mity o relacjach damsko–męskich.
- To nie wchodzi w moje obowiązki! – relacje między przełożonym i pracownikiem.
- Z biurem podróży czy indywidualnie? – podróż i wakacje.
Cel ogólny:
opanowanie umiejętności językowych w słuchaniu, czytaniu, pisaniu i mówieniu na poziomie średnio zaawansowanym (B1/B2).
Cele szczegółowe:
- kontynuacja nauki języka rosyjskiego na poziomie B1/B2: odmiana rzeczowników, przymiotników, regularnych i nieregularnych czasowników, imiesłowów i liczebników, konstrukcje potoczne,
- porównywanie konstrukcji językowych i słownictwa w języku rosyjskim i języku polskim,
- porównywanie wyrażeń i konstrukcji językowych w języku polskim i rosyjskim.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- potrafi zrozumieć dłuższą wypowiedź, wykład oraz nawet złożoną dyskusję pod warunkiem, że temat wypowiedzi jest mu znany,
- potrafi zrozumieć większość wiadomości i programów TV, dotyczących bieżących wydarzeń,
- rozumie filmy w wersji oryginalnej, jeśli aktorzy posługują się językiem literackim (standardowym),
- rozumie artykuły i reportaże dotyczące współczesnych problemów, których autorzy przestawiają szczegółowe opinie i argumenty,
- jest w stanie zrozumieć współczesną prozę literacką,
- potrafi porozumiewać się z płynnością i spontanicznością, która umożliwia normalną komunikację z rozmówcą posługującym się danym językiem jako ojczystym,
- może brać czynny udział w dyskusji, wyjaśniając i podtrzymując swoje poglądy,
- potrafi zaprezentować jasny i szczegółowy opis w szerokim zakresie tematów z różnych dziedzin związanych ze swoimi zainteresowaniami,
- umie przedstawić swój pogląd na dany temat, podając argumenty za i przeciw,
- potrafi napisać przejrzysty, precyzyjny tekst na tematy związane ze swoimi zainteresowaniami,
- umie napisać krótki esej lub sprawozdanie, przekazując informacje lub przedstawiając argumenty za i przeciw,
- potrafi napisać list, podając istotę i wagę osobistych doświadczeń i wrażeń.
Wiedza – Słuchacz:
- posiada pogłębioną wiedzę o kulturze, historii i geografii przestrzeni rosyjskojęzycznej,
- posiada wiedzę o społeczeństwie danego obszaru językowego,
- ma świadomość kompleksowej natury języka rosyjskiego (m.in. gramatyka, fleksja, frazeologia) oraz jego złożoności.
Umiejętności – Słuchacz:
- swobodnie komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w typowych sytuacjach społecznych,
- rozumie teksty i komunikaty werbalne różnego typu, związane z zainteresowaniami osobistymi i zawodowymi,
- rozumie informacje zawarte w wybranych materiałach codziennego użytku i tekstach o tematyce popularno-naukowej,
- potrafi napisać tekst zbudowany ze zdań złożonych na temat mu znany bądź dotyczący jego zainteresowań,
- potrafi wykorzystywać niektóre źródła popularno-naukowe w języku rosyjskim.
Kompetencje – Słuchacz:
- potrafi współpracować w grupie,
- zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie,
- zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbalne i pozawerbalne obowiązujące na rosyjskim obszarze kulturowo-językowym,
- dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników języka rosyjskiego.
Metody pracy:
- praca w grupach,
- rozmawianie,
- praca z tekstami i zadaniami gramatycznymi.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
egzamin dla zainteresowanych Słuchaczy składający się z dwóch części:
- ustny w formie swobodnej rozmowy z wykorzystaniem słów poznanych w trakcie spotkań,
- pisemny w formie testu, zawierającego zadania z tekstem oraz zadania gramatyczne na podstawie tematów kursu.