dr Maciej Słomczyński
Uniwersytet OtwartyOd początku istnienia Uniwersytetu Otwartego UW prowadzi kursy z zakresu popularyzacji nauki i rozwoju osobistego. Zajmuje się opracowaniem i wdrażaniem projektów zwiększających dostępność szkolnictwa wyższego oraz przystępność treści akademickich. Ekspert w dziedzinie wykorzystania nowych technologii w edukacji, w tym kształcenia zdalnego oraz sztucznej inteligencji.
Jego zajęcia cechują się przyjazną atmosferą, poglądowością i klarownością treści oraz aktywnym uczestnictwem Słuchaczy. Jest zwolennikiem integrowania kompetencji społecznych z umiejętnościami technicznymi, co sprawia, że jego kursy są zarówno inspirujące, jak i praktyczne.
Znalazł się w gronie najlepszych Wykładowców za rok akademicki 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023 oraz 2023/2024 nagrodzonych na podstawie ankiet ewaluacyjnych Słuchaczy.
Najważniejsze osiągnięcia dydaktyczne:
- współpraca przy projekcie stacjonarnych i zdalnych zajęć z Dydaktyki Szkoły Wyższej na UW, prowadzenie zajęć zdalnych i stacjonarnych w latach 2007-2017;
- wdrożenie metodyki twórczego rozwiązywania problemów w formie nauczania komplementarnego do realizacji procesu dydaktycznego w ramach programu studiów na specjalności „Edukacja artystyczna i medialna”, 2016-2017 r.;
- opracowanie kursu „Metodyka nauczania zdalnego” realizowanego jedynie w ramach nauczania na odległość na platformie uniwersyteckiej COME.
- wyróżnienie dla Wykładowców, którzy uzyskali najlepsze oceny od Słuchaczy Uniwersytetu Otwartego UW, 2015 r.;
- opracowanie modelu dydaktycznego i podręcznika metodycznego dla nauczycieli akademickich projektujących i prowadzących zajęcia w ramach studiów internetowych w ramach projektu „Informatyka zrównoważonego rozwoju - nowy program studiów internetowych w PJWSTK, projekt - Rozwój Polskich Uczelni FSS/2013/HEI/W/0138”; 2015 r.;
- opracowanie szeregu kursów realizowanych w formule komplementarnej (mieszanej – blended learning) w ramach programu studiów na specjalności „Edukacja medialna” oraz „Polityka oświatowa” na platformie uniwersyteckiej COME.
- zastosowanie metody projektów do integracji działań naukowych i dydaktycznych w ramach opieki nad Międzywydziałowym Kołem Naukowym Ludus UW w latach 2011-2014 r.;
- opracowanie modelu dydaktycznego i podręcznika metodycznego dla projektantów kursów zdalnych w ramach edukacji pozaformalnej w ramach projektu Łamigłówki dla nomada - metoda uczenia przez całe życie na miarę xxi wieku; 2014 r.;
- projekty kursów z zakresu popularyzacji nauki na Uniwersytecie Otwartym UW: Sztuka Prowadzenia Dyskusji, Najciekawsze eksperymenty w psychologii – konfrontacje, Rozwój Osobisty przez zabawę – Inteligencja Społeczna, Twórcze rozwiązywanie problemów. 2012-2017 r.;
- projekt i realizacja kursu „Jak się uczyć – wdrażanie do samokształcenia” oraz Wychowawcze aspekty sztuki współczesnej (współpraca z Zakładem Wychowania Estetycznego) w ramach projektu Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich prowadzonego przez COME UW w latach 2010-2017 r.