Asertywność – warsztaty wzmacniające poczucie własnej wartości i satysfakcję w relacjach interpersonalnych – kurs stacjonarny
CS/9051
Człowiek i Społeczeństwo
Kurs realizowany w formie stacjonarnej.
Jeśli w Twoim otoczeniu znajdują się osoby, które swoim zachowaniem i słowami sprawiają, że czujesz się źle, a na dodatek odczuwasz „pustkę w głowie”, ponieważ trudno Ci odpowiedzieć lub zachować się w taki sposób, aby czuć się dobrze z samym sobą, to zapraszam Cię na warsztaty asertywności. Poznasz, zrozumiesz swoje prawa i rozwiniesz kompetencje w zakresie formułowania oczekiwań i wyrażania niezadowolenia. Rozwiniesz także kompetencje w zakresie adekwatnego reagowania w sytuacjach trudnych oraz sytuacjach pozytywnych dotyczących, np. przyjmowania pochwał. Poznasz metody i narzędzia, które pozwolą Ci wzmocnić poczucie własnej wartości i asertywnie – z poszanowaniem praw drugiej osoby – zareagować na niszczącą krytykę, ocenę lub manipulację.
Program kursu:
- Asertywność vs bierność, agresja i manipulacja.
- Do czego mam prawo i co z tego wynika?
- Formułowanie odmowy, reakcja na krytykę, ocenę i zakłopotanie.
- Przyjmowanie pochwał i udzielanie informacji zwrotnej pozytywnej i korygującej.
- Wyrażanie gniewu/niezadowolenia metodą stopniowania P. Butler.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości – rozwijanie postawy akceptacji i odmiennego spojrzenia na popełniane błędy, niepowodzenia, trudności.
Cel ogólny:
rozwój asertywności w zakresie wiedzy, umiejętności i postawy umożliwiającej formułowanie oczekiwań i funkcjonowanie w zgodzie z samym sobą w życiu osobistym oraz zawodowym.
Cele szczegółowe:
- poznanie własnych praw i rozwijanie umiejętności ich egzekwowania w celu wyznaczenia granic i obrony własnego terytorium psychologicznego,
- rozwijanie kompetencji praktycznych w sytuacjach formułowania odmowy, zakłopotania czy reakcji na krytykę i ocenę,
- ćwiczenie sytuacji z życia osobistego i zawodowego w zakresie wyrażania gniewu, przyjmowania i udzielania informacji zwrotnej pozytywnej oraz korygującej,
- rozwijanie postawy asertywnej sprzyjającej wzmacnianiu poczucia własnej wartości przez praktyczne ćwiczenia dotyczące sytuacji codziennych i sytuacji trudnych związanych z doświadczaniem niepowodzeń i trudności.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- wie i rozumie, czym jest postawa asertywna,
- zna własne prawa i rozumie, na czym polega ich egzekwowanie,
- potrafi reagować asertywnie w sytuacjach, w których inni oczekują od niego bezwzględnego posłuszeństwa i wykonywania czynności wykraczających poza obowiązki zawodowe, lub w innych, na które nie wyrażają zgody – korzystając z prawa do odmowy,
- potrafi odpowiadać na krytykę, ocenę i pytania wywołujące zakłopotanie,
- potrafi przyjmować pochwały, formułować pozytywną i korygującą informację zwrotną,
- ma poczucie sprawczości, dzięki czemu czuje się pewny siebie w relacjach interpersonalnych.
Metody pracy:
- zajęcia warsztatowe,
- miniwykłady,
- ćwiczenia,
- pokazy.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
dla chętnych Słuchaczy – egzamin ustny polega na przygotowaniu odpowiedzi na konkretne sytuacje wymagające asertywnej komunikacji (zakłopotanie, odmowa, krytyka, pochwała, wyznaczanie własnego terytorium psychologicznego, obrona siebie przed innymi i samym sobą, radzenie sobie z krytykiem wewnętrznym).