The Queen's Speech – kurs wymowy standardowej odmiany języka angielskiego (poziom B2) – kurs online
JS/6092
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Kurs prowadzony w języku angielskim. Zakładany poziom po ukończeniu kursu to B2.
Kurs wymowy standardowej brytyjskiej odmiany języka angielskiego (ang. Received Pronunciation). W czasie kursu Słuchacze poznają system dźwięków akcentu brytyjskiego. Wskazane zostaną główne różnice, ale i podobieństwa między językiem angielskim i językiem polskim. Zajęcia obejmować będą omówienie danego zagadnienia przez Wykładowcę oraz praktyczne ćwiczenia (słuchanie nagrań oraz wymowy Wykładowcy, naśladowanie, czytanie zdań, odtwarzanie dialogów itp.), mające na celu poprawę wymowy. Słuchacze otrzymywać będą informacje odnośnie ewentualnych błędów, poczynionych postępów, a także praktyczne rady, jak poprawić własną wymowę.
Słuchacze zostaną uwrażliwieni na procesy języka polskiego powodujące negatywną interferencję przy uczeniu się wymowy angielskiej. Zajęcia obejmować będą również ćwiczenia nad łączeniem międzywyrazowym (ang. linking) oraz akcentem (wyrazowym i zdaniowym). Dużo miejsca poświęcone zostanie kluczowej kwestii redukcji samogłosek w sylabach nieakcentowanych oraz formom słabym i mocnym.
Wprowadzony zostanie zapis fonetyczny, który pozwoli Słuchaczom na swobodne korzystanie ze słowników wymowy. Przy okazji prezentacji akcentu brytyjskiego omówione zostaną też główne cechy akcentu amerykańskiego. Pomoże to w ustabilizowaniu akcentu brytyjskiego i uniknięciu częstych błędów, polegających na przejmowaniu pewnych cech wymowy amerykańskiej.
Kurs obejmuje też omówienie związku między ortografią a wymową, zwrócenie uwagi na tzw. litery nieme (ang. silent letters) oraz na słowa zaliczane do wyjątków.
Cel ogólny:
rozwinięcie u Słuchaczy umiejętności poprawnej wymowy standardowego akcentu brytyjskiego (ang. Received Pronunciation).
Cele szczegółowe:
- zapoznanie Słuchaczy z systemem angielskich spółgłosek i samogłosek,
- wyćwiczenie nawyku łączenia międzywyrazowego (ang. linking),
- stosowanie redukcji samogłosek w sylabach nieakcentowanych oraz poprawne używanie form słabych i mocnych,
- ćwiczenie poprawnego akcentu wyrazowego i zdaniowego,
- zaznajomienie Słuchaczy z cechami języka polskiego powodującymi interferencję fonologiczną oraz pomoc w eliminacji typowych błędów popełnianych przez Polaków,
- porównanie pewnych cech akcentu brytyjskiego (RP) z akcentem amerykańskim (GenAm),
- zapoznanie Słuchaczy z zapisem fonetycznym,
- zwrócenie uwagi na związek między zapisem ortograficznym a wymową oraz na wyjątki.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- zna system dźwięków standardowej odmiany języka angielskiego wraz z zapisem fonetycznym,
- ma wiedzę pomagającą w unikaniu błędów wynikających z interferencji języka ojczystego,
- wykazuje większą płynność oraz poprawność wymowy akcentu brytyjskiego.
Metody pracy:
kurs zakładający połączenie teorii i praktyki.
- Wiedza zdobyta przez Słuchaczy ma zwiększyć ich świadomość fonetyczną i uwrażliwić percepcję, co pomoże w zminimalizowaniu bądź wyeliminowaniu błędów wynikających z wpływu języka ojczystego. Kurs przewiduje pracę w domu.
- Na część praktyczną zajęć składa się:
- demonstracja poprawnej wymowy przez Wykładowcę,
- zwrócenie uwagi Słuchaczy na poprawny układ aparatu mowy (język, usta),
- prezentacja nagrań obrazujących wprowadzane zagadnienie (dźwięk lub proces),
- indywidualne wymawianie przez Słuchacza wprowadzanych dźwięków w izolacji, a także w konkretnych słowach,
- „grupowe" powtarzanie za Wykładowcą słów, fraz lub zdań przy wyłączonych mikrofonach Słuchaczy,
- odczytywanie transkrypcji.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
egzamin dla chętnych Słuchaczy składający się z dwóch części:
- część pisemna – test obejmujący pytania dotyczące omawianych podczas zajęć zagadnień oraz zadania na transkrypcję słów i fraz,
- część ustna – Słuchacz ma zaprezentować w praktyczny sposób (poprzez poprawne odczytanie słów, fraz, tekstów) zdobyte umiejętności; egzamin obejmuje też poprawne odczytanie słów kluczowych z listy udostępnionej Słuchaczom podczas zajęć oraz czytanie transkrypcji (słowa, frazy, zdania).