Autentyczność na co dzień. Jak być sobą i dlaczego warto? – kurs stacjonarny
CS/4323
Człowiek i Społeczeństwo
Kurs realizowany w formie stacjonarnej.
Osoba to płynny proces, nie stały i statyczny byt; płynąca rzeka zmian, nie blok z solidnego materiału; stale zmieniająca się konstelacja możliwości, a nie ustalona ilość cech. – CARL ROGERS.
Warsztaty zostały zaprojektowane w oparciu o techniki stosowane w pracy coachingowej.
AUTENTYCZNOŚĆ:
- czym jest autentyczność wg psychologów pozytywnych?
- czym jest dla mnie autentyczność?
- wzór na autentyczność, czyli jak lepiej rozumieć samego siebie?
JA CZYLI KTO?
- jakie role pełnię?
- jak je zintegrować?
- jakie mam cechy, talenty i predyspozycje?
- co jest dla mnie aktualnie ważne?
- JA z nutką szaleństwa, czyli nie traktujmy siebie tak śmiertelnie poważnie.
CO MNIE HAMUJE?
- mój język wewnętrzny (język szakala vs język żyrafy),
- potrzeby od Maslowa do Rosenberga,
- emocje i uczucia (uczucia rzekome i uczucia prawdziwe w NVC),
- mózg ssaczy i mózg gadzi.
CO MNIE NAPĘDZA?
- jak rozpoznać swój żywioł?
- co ma dla mnie sens?
- jakie mam zasoby?
- co/kto mnie inspiruje?
JAK WYKORZYSTAĆ WIEDZĘ O SOBIE?
- do czego dążę?
- czy i jak pozwolić sobie na autentyczność?
- jak zharmonizować moje bieżące działania z planami na przyszłość?
Opracowanie indywidualnej, spersonalizowanej strategii rozwoju na kolejne 3 miesiące, opartej na potrzebach, dążeniach i aktualnych, dla każdego ze Słuchaczy, wartościach.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
rozwinięcie zdolności samorozumienia i pogłębienie wiedzy dotyczącej harmonizowania bieżących działań z planami na przyszłość.
Cele szczegółowe:
- zdobycie wiedzy, czym jest autentyczność,
- pogłębienie wiedzy o samych sobie,
- poznanie wybranych technik coachingowych przydatnych m.in. w pracy z tożsamością i uwalnianiem potencjału,
- zdobycie umiejętności dzielenia się informacją zwrotną/obserwacją, dbając o zastąpienie oceniania ciekawością,
- nauczenie się wyrażania swoich emocji i potrzeb w sposób asertywny – z poszanowaniem praw swoich i innych osób,
- umiejętność zidentyfikowania swoich wewnętrznych zasobów, ograniczeń, wartości i wykorzystania tej wiedzy w planowaniu swoich działań,
- stworzenie indywidualnej, spersonalizowanej strategii rozwoju na kolejne 3 miesiące, opartej na potrzebach, dążeniach i aktualnych, dla każdego z Słuchaczy, wartościach.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- poznał pojęcie autentyczności w ujęciu psychologów pozytywnych,
- pogłębił wiedzę o samym sobie,
- rozwinął umiejętność oddzielania faktów od interpretacji,
- wie, czym charakteryzują się uczucia rzekome i uczucia prawdziwe,
- poznał wybrane techniki coachingowe, które może wykorzystywać na co dzień, ze szczególnym uwzględnieniem pracy z tożsamością i uwalnianiem potencjału,
- opracował indywidualny plan rozwoju.
Metody pracy:
- ćwiczenia indywidualne,
- praca w parach,
- praca w grupach,
- dyskusja moderowana,
- brainstorming,
- case study.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
dla Słuchaczy warsztatów, którzy nie podchodzą do egzaminu:
- obserwacja i feedback przekazywany Słuchaczom podczas wykonywanych ćwiczeń (bieżąca praca indywidualna, w parach i grupowa),
- ocena Słuchaczy warsztatów podczas podsumowania zajęć.
Dla Słuchaczy zdających egzamin:
- aktywny udział w dyskusjach na forum,
- opracowanie indywidualnej, spersonalizowanej strategii rozwoju na kolejne 3 miesiące, opartej o potrzeby, dążenia i wartości,
- test pisemny dotyczący poznanych definicji, koncepcji, narzędzi (pytania otwarte).