Mózg, emocje i stres, czyli jak można zarządzać emocjami i stresem – kurs online
C/2441
Człowiek i Społeczeństwo
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Do kursu można dołączyć najpóźniej od drugiego spotkania, bo poruszane wątki ułożone są w spójny ciąg narracyjny. Informacje z jednego spotkania są konieczne do zrozumienia informacji podawanych na kolejnym spotkaniu. Prosimy też o właściwe ustawienie priorytetów w swoich oczekiwaniach.
- Czym są emocje i co to jest temperament w ujęciu psychofizjologicznym.
- Czym jest stres i jaki jest ogólny mechanizm jego powstawania w życiu codziennym z perspektywy psychofizjologicznej.
- Uporządkowanie podstawowej wiedzy o emocjach, temperamencie i stresie w świetle najnowszych badań.
- Wiedza pozwalająca dostrzegać związki między określonymi okolicznościami dnia codziennego i reakcją pobudzenia emocjonalnego, temperamentu oraz wzmożonego stresu a rozmaitymi skutkami, np. w obszarze problemów z koncentracją i pamięcią.
- Konkretne, wybrane techniki kontroli stresu, zgodne ze współczesnym stanem wiedzy psychologicznej.
Kurs pozwala lepiej zrozumieć sferę ludzkiej emocjonalności. Słuchacze uczą się wybranych, podstawowych technik, przydatnych w zarządzaniu własnymi emocjami w sytuacjach codziennych i kryzysowych.
Cel ogólny:
zdobycie podstawowej wiedzy z obszaru psychofizjologii emocji i stresu. Poznanie wybranych technik psychologicznych, służących zarządzaniu stresem życia codziennego. Celem jest także zdobycie umiejętności stosowania wybranych technik zarządzania własnymi emocjami.
Cele szczegółowe:
- przekazanie podstawowej wiedzy o tym, czym są emocje i stres z perspektywy psychofizjologicznej,
- zasygnalizowanie możliwych skutków psychicznych i fizjologicznych doświadczania nasilenia emocjonalnego i stresu, z uwzględnieniem związku między układem nerwowym a innymi układami organizmu, np. hormonalnym, krwionośnym, odpornościowym,
- omówienie wybranych, podstawowych technik zarządzania stresem dnia codziennego, w tym jego redukcji,
- zaprezentowanie wybranych technik psychologicznych, pomocnych w zarządzaniu własnymi emocjami.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- ma podstawową, wybraną wiedzę z obszaru psychofizjologii emocji i temperamentu,
- zna możliwe spektrum przyczynowo-skutkowe nasilonej reakcji stresowej organizmu,
- dostrzega podstawowy związek istniejący między zachowaniem, pobudzeniem emocjonalnym a aktywnością układu nerwowego, hormonalnego i odpornościowego,
- zna i rozumie takie terminy, jak zegar biologiczny, relaksacja, Mindfulness oraz wybrane techniki praktycznego zastosowania, pochodzące z obszaru znaczeniowego tych pojęć,
- potrafi zastosować wybrane techniki kontroli/redukcji stresu codziennego,
- potrafi zastosować przynajmniej jedną technikę zarządzania emocjami, przydatną w życiu codziennym.
Metody pracy:
- ćwiczenia,
- rozmowa,
- dyskusja,
- elementy treningu,
- elementy wykładu,
- praca w grupach, w parach, indywidualna.
Kurs ma charakter edukacyjny, a nie treningowy. Dominuje forma wykładowa – interaktywna. Kurs realizuje cel, którym jest stworzenie, za pomocą wiedzy psychologicznej, przestrzeni edukacyjnej do rozumienia wybranych mechanizmów psychicznych, składających się na ogólne pojęcie stresu. Ćwiczenia proponowane na kursie służą lepszemu rozumieniu podejmowanych zagadnień. Kurs nie realizuje celu „przyjemnego spędzenia czasu", ale daje możliwość zmiany perspektywy myślenia na temat wybranych zjawisk psychicznych. Zmiana perspektywy myślenia o stresie może być sama w sobie stresująca.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
dla chętnych Słuchaczy – rozmowa na temat wybranych elementów zdobytej wiedzy i umiejętności oraz na temat praktycznego ich zastosowania w wybranych przez Słuchacza sytuacjach codziennego funkcjonowania.