Jak starzeje się mózg i umysł – kurs online
CS/4742
Człowiek i Społeczeństwo
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Do kursu można dołączyć najpóźniej od drugiego spotkania, bo poruszane wątki ułożone są w spójny ciąg narracyjny. Informacje z jednego spotkania są konieczne do zrozumienia informacji podawanych na kolejnym spotkaniu.
Kurs omawia i systematyzuje następujące wątki:
- Jak zbudowany jest mózg i jakie są jego funkcje.
- Czym jest mózg, umysł, osobowość, zachowanie i życie w prawidłowym starzeniu się i w chorobie.
- Jak dynamika starzenia się, jak również procesu chorowania i zdrowienia, wpływa na człowieka i jego otoczenie.
- Czym są funkcje poznawcze w kontekście tzw. ja osobowego.
- Czym są i jak przejawiają się dysfunkcje poznawcze, np. wzrokowo-przestrzenne, pamięci, uwagi, mowy, inne.
- Jaka powinna być dobra komunikacja w kontakcie z osobą doświadczającą dysfunkcji poznawczych, np. pamięci.
- Jak wykorzystywać sztukę w aktywnym wspieraniu procesu zdrowienia.
- Co najbardziej frustruje osoby doświadczające następstw starzenia się i choroby neurologicznej.
- Jak stymulować plastyczność mózgową.
- Co to jest więź społeczna i adaptacja do starzenia się i choroby.
- Jakie są psychologiczne aspekty i następstwa starzenia się i chorowania.
- Starzenie się a depresja, nasilony lęk, stres pourazowy (PTSD), labilność emocjonalna, inne.
- Jaka jest rola stylu życia w starzeniu się i w chorowaniu.
- Jaki jest wpływ układu pokarmowego na mózg w starzeniu się i w chorowaniu.
Cel ogólny:
nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności praktycznych w zakresie możliwych następstw starzenia się i zjawisk współwystępujących, np. choroby układu nerwowego.
Cele szczegółowe:
- przekazanie podstawowej wiedzy o budowie i funkcjach mózgu,
- wprowadzenie w tematykę możliwych przyczyn i następstw starzenia się oraz zmian ośrodkowego układu nerwowego o innym podłożu,
- zwiększenie świadomości w zakresie związku między możliwymi zmianami w psychice i w zachowaniu a zmianami w strukturach mózgu, w odniesieniu do procesów starzenia się w zdrowiu i w chorobie,
- omówienie najważniejszych wątków psychologicznych, które mają związek ze starzeniem się i chorowaniem,
- sformułowanie wskazówek pomagających oddziaływać na wybrane funkcje poznawcze.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- potrafi rozpoznać, np. w atlasie anatomicznym, podstawowe struktury mózgowe i wskazać związane z nimi funkcje umysłowe,
- dostrzega związek między budową a funkcjami mózgu i podaje przykłady ilustrujące ten związek,
- potrafi wymienić i krótko scharakteryzować możliwe zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania mózgu i umysłu w codzienności,
- posiada podstawową wiedzę o możliwych zmianach w myśleniu i zachowaniu w następstwie starzenia się i choroby zmieniającej mózg oraz podaje przykłady takich zmian,
- rozumie w podstawowym zakresie, czym jest emocjonalność, temperament, psychika, osobowość w zdrowiu i w chorobie i potrafi wskazać różnice między tymi terminami,
- dostrzega spektrum możliwych zmian w życiu człowieka i jego najbliższych w związku ze starzeniem się i chorowaniem,
- ma wiedzę z najnowszych badań na temat związku między wiekiem a chorobą neurologiczną,
- dostrzega psychologiczne aspekty komunikacji w kontekście starzenia się i chorowania,
- potrafi zauważyć komunikaty niepoprawne psychologicznie w kontakcie z człowiekiem doświadczającym zmian poznawczych,
- dostrzega złożone spektrum możliwych reakcji na starość i na chorobę osoby chorującej i osób z jej otoczenia, np. reakcje porzucenia lub nadopiekuńczości,
- rozumie termin plastyczność mózgowa i rolę mechanizmów plastyczności mózgowej w starzeniu się oraz w chorowaniu.
Metody pracy:
- tok mieszany (podająco-poszukujący),
- przykłady z życia,
- konwersatorium.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
dla chętnych Słuchaczy rozmowa dotycząca związku między mechanizmami starzenia się mózgu a dynamiką funkcji umysłowych, np. pamięci, uwagi, innych.