Depresja i lęk – co trzeba o nich wiedzieć – kurs online
CS/7419
Człowiek i Społeczeństwo
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Do kursu można dołączyć najpóźniej od drugiego spotkania, bo poruszane wątki ułożone są w spójny ciąg narracyjny. Informacje z jednego spotkania są konieczne do zrozumienia informacji podawanych na kolejnym spotkaniu.
Kurs omawia i systematyzuje następujące wątki:
- Pojęcie depresji i zaburzeń lękowych.
- Emocje i nastrój w aspekcie normatywnym i pozanormatywnym.
- Społeczne mechanizmy kształtowania się depresji oraz zaburzeń lękowych na różnych etapach życia.
- Charakterystyka rodzinnego i pozarodzinnego środowiska dysfunkcyjnego.
- Podstawowe mechanizmy dyskryminacji prowadzące do depresji i zaburzeń lękowych.
- Mózg i umysł w środowisku sprzyjającym depresji oraz zaburzeniom lękowym.
- Mechanizmy psychofizjologiczne leżące u podłoża depresji oraz zaburzeń lękowych.
- Temperament a depresja i zaburzenia lękowe na różnych etapach życia.
- Symptomatologia depresji oraz zaburzeń lękowych od dzieciństwa po późną dorosłość.
- Depresja i zaburzenia lękowe a funkcje poznawcze.
- Depresja a zaburzenia osobowości.
- Depresja a osobowość depresyjna.
- Choroba dwubiegunowa – podstawowa charakterystyka.
- Lęk i zaburzenia lękowe a osobowość.
- Depresja i zaburzenia lękowe a zmiany strukturalne w układzie nerwowym w wyniku wypadku, udaru lub choroby neurodegeneracyjnej postępującej, np. demencji.
- Profilaktyka depresji oraz zaburzeń lękowych.
- Psychologiczne i medyczne formy leczenia depresji oraz zaburzeń lękowych.
- Styl życia a depresja i zaburzenia lękowe.
Cel ogólny:
przekazanie aktualnego stanu wiedzy na temat depresji oraz zaburzeń lękowych.
Cele szczegółowe:
- omówienie pojęć: depresja i zaburzenia lękowe,
- wprowadzenie w tematykę możliwych przyczyn depresji oraz zaburzeń lękowych,
- omówienie najważniejszych aspektów psychospołecznych kształtowania się depresji i zaburzeń lękowych,
- wyjaśnienie podstawowych mechanizmów psychofizjologicznych związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi,
- sformułowanie wskazówek pomocnych w zapobieganiu i leczeniu depresji oraz zaburzeń lękowych.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- potrafi odróżnić stan depresyjny i stan podwyższonego lęku od zwykłego obniżenia nastroju,
- rozumie takie terminy, jak: emocja, nastrój, kompetencje emocjonalne, temperament, osobowość, zaburzenia nastroju, zaburzenia lękowe,
- potrafi rozpoznać i opisać podstawowe mechanizmy oddziaływania środowiskowego, powiązane przyczynowo z depresją i zaburzeniami lękowymi, np. mechanizmy dyskryminacji,
- potrafi wskazać podstawową charakterystykę środowiska dysfunkcyjnego, w tym dysfunkcyjnej rodziny,
- zna podstawowe wskazania do pogłębionej diagnozy psychologicznej i psychiatrycznej w kierunku zaburzeń nastroju, w tym depresji oraz zaburzeń lękowych i innych zaburzeń psychicznych,
- dostrzega szerokie spektrum możliwych krótko- i długoterminowych skutków chorowania na depresję oraz zaburzenia lękowe,
- rozumie pojęcie choroby dwubiegunowej i związane z nią wskazania do specjalistycznej interwencji,
- ma świadomość wpływu depresji oraz zaburzeń lękowych na jakość kształtowania się relacji interpersonalnych,
- potrafi opisać prawidłowe i nieprawidłowe wzorce możliwego społecznego reagowania na depresję i zaburzenia lękowe,
- charakteryzuje podstawowe psychofizjologiczne aspekty depresji i zaburzeń lękowych, a zwłaszcza powiązania między dynamiką układu nerwowego a wzorcami myślenia i behawioralnymi w codziennym funkcjonowaniu,
- potrafi scharakteryzować depresję i zaburzenia lękowe w powiązaniu z innymi chorobami, np. w obrębie układu nerwowego,
- dostrzega powiązania między stylem życia a kształtowaniem się depresyjnego profilu psychicznego i zaburzeń lękowych,
- zna podstawowe kierunki profilaktyki oraz interwencji psychologicznej i psychiatrycznej w depresji oraz zaburzeniach lękowych,
- wie, co wolno, a czego nie wolno mówić i robić w kontakcie z osobą w depresji i z zaburzeniami lękowymi,
- zna podstawowe techniki codziennego wsparcia osób w depresji oraz z zaburzeniami lękowymi.
Metody pracy:
- tok mieszany podająco-poszukujący,
- przykłady z życia,
- konwersatorium.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
dla chętnych Słuchaczy egzamin – rozmowa na temat wybrany przez Słuchacza (spośród wątków zaproponowanych na kursie).