Tabloidyzacja mediów i celebryci. Ewolucja funkcji rozrywkowej mediów (od mediów tradycyjnych do cyfrowych) – kurs online

CS/10319 Człowiek i Społeczeństwo

Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie Google Meet.

Rozrywkowa funkcja dominuje w mediach tradycyjnych (prasa, radio, telewizja) jak i nowych mediach (serwisy streamingowe, platformy społecznościowe, aplikacje mobilne itd.). W dobie konfliktów i napięć społeczno-politycznych ludzie mają mniej motywacji do integrowania się i komunikowania. Tymczasem rozrywka - szczególnie postrzegana jako element kultury - łączy. Media są często katalizatorem zachowań społecznych, dokonując swoistego katharsis dla odbiorców, ale mogą być również źródłem agresji i innych niepożądanych zachowań takich, jak hejt. Zatem jaka jest rola mediów rozrywkowych, a zwłaszcza tabloidów, celebrytów i influncerów w relacjach społecznych? Na to oraz inne zagadnienia będziemy odpowiadać wspólnie podczas kursu: Tabloidyzacja mediów i celebryci. Ewolucja funkcji rozrywkowej mediów (od mediów tradycyjnych do cyfrowych)

Wykłady są poświęcone następującym zagadnieniom:

1. Kultura masowa vs. popularna, kultura wysoka vs. niska, kultura nowych mediów, aspekt kulturowy omawianego zjawiska (bohater, heros, gwiazda).

2. Ewolucja mediów w wymiarze technologicznym.

3. Definicja celebryty, wpływ celebrytów na społeczeństwo; role celebrytów w przestrzeni publicznej (czy nadal mamy celebrytów?).

4. Definiowanie pojęć podstawowych: system medialny, prasa plotkarska, prasa bulwarowa, tabloid, magazyn:

  • prasa drukowana – dzienniki – poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym,
  • prasa drukowana – tygodniki – poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym,
  • prasa drukowana – dwutygodniki – poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym,
  • telewizja – poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym,
  • programy telewizyjne koncentrujące się na życiu celebrytów,
  • serwisy internetowe – poświęcone celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym.

5. Fotografia i audiowizualność (homo sapiens-homo videns).

6. Kształtowanie wizerunku celebryty w mediach.

7. Aspekty prawne związane z kształtowaniem wizerunku celebrytów w mediach.

8. Historiozoficzne ujęcie tabloidyzacji.

9. Polaryzacja społeczna (pokoleniowa, nie polityczna) jako wyzwanie dla rozrywkowej funkcji mediów.

10. Fake news, dezinformacja, manipulacja a rozrywkowa funkcja mediów.

11. Edukacja medialna w Polsce (elementy porównawcze z innymi krajami).

217.00 PLN 20 godzin 10.85 PLN / h

Grupa CS/10319/1

14.01.2025 - 11.02.2025 Lokalizacja:
l.p. data rozpoczęcie zakończenie przerwa
1 14.01.2025 , wtorek 08:00 11:15 15 min
2 21.01.2025 , wtorek 08:00 11:15 15 min
3 28.01.2025 , wtorek 08:00 11:15 15 min
4 04.02.2025 , wtorek 08:00 11:15 15 min
5 11.02.2025 , wtorek 08:00 11:15 15 min
217.00 PLN 20 godzin 10.85 PLN / h