Tabloidyzacja mediów i celebryci. Ewolucja funkcji rozrywkowej mediów (od mediów tradycyjnych do cyfrowych) – kurs online
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie Google Meet.
Rozrywkowa funkcja dominuje w mediach tradycyjnych (prasa, radio, telewizja) jak i nowych mediach (serwisy streamingowe, platformy społecznościowe, aplikacje mobilne itd.). W dobie konfliktów i napięć społeczno-politycznych ludzie mają mniej motywacji do integrowania się i komunikowania. Tymczasem rozrywka - szczególnie postrzegana jako element kultury - łączy. Media są często katalizatorem zachowań społecznych, dokonując swoistego katharsis dla odbiorców, ale mogą być również źródłem agresji i innych niepożądanych zachowań takich, jak hejt. Zatem jaka jest rola mediów rozrywkowych, a zwłaszcza tabloidów, celebrytów i influncerów w relacjach społecznych? Na to oraz inne zagadnienia będziemy odpowiadać wspólnie podczas kursu: Tabloidyzacja mediów i celebryci. Ewolucja funkcji rozrywkowej mediów (od mediów tradycyjnych do cyfrowych)
Wykłady są poświęcone następującym zagadnieniom:
1. Kultura masowa vs. popularna, kultura wysoka vs. niska, kultura nowych mediów, aspekt kulturowy omawianego zjawiska (bohater, heros, gwiazda).
2. Ewolucja mediów w wymiarze technologicznym.
3. Definicja celebryty, wpływ celebrytów na społeczeństwo; role celebrytów w przestrzeni publicznej (czy nadal mamy celebrytów?).
4. Definiowanie pojęć podstawowych: system medialny, prasa plotkarska, prasa bulwarowa, tabloid, magazyn:
- prasa drukowana – dzienniki – poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym,
- prasa drukowana – tygodniki – poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym,
- prasa drukowana – dwutygodniki – poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym,
- telewizja – poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym,
- programy telewizyjne koncentrujące się na życiu celebrytów,
- serwisy internetowe – poświęcone celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym.
5. Fotografia i audiowizualność (homo sapiens-homo videns).
6. Kształtowanie wizerunku celebryty w mediach.
7. Aspekty prawne związane z kształtowaniem wizerunku celebrytów w mediach.
8. Historiozoficzne ujęcie tabloidyzacji.
9. Polaryzacja społeczna (pokoleniowa, nie polityczna) jako wyzwanie dla rozrywkowej funkcji mediów.
10. Fake news, dezinformacja, manipulacja a rozrywkowa funkcja mediów.
11. Edukacja medialna w Polsce (elementy porównawcze z innymi krajami).