Niemiecki – gruntowne porządki! Uczyłeś się, ale niewiele pamiętasz? Ten kurs jest dla Ciebie! (poziom A1/A2) – kurs online
J/2872
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Kurs prowadzony w języku polskim i niemieckim. Zakładany poziom po ukończeniu kursu to A1/A2.
Uczyłeś się niemieckiego, ale niewiele pamiętasz? Plączą Ci się w głowie jakieś słówka, jednak trudno Ci sklecić konkretną wypowiedź? Blokujesz się, brakuje Ci słownictwa i nie wiesz, jakiej użyć formy czy konstrukcji gramatycznej? Ten kurs jest właśnie dla Ciebie!
Tu wszystko sobie przypomnisz i uporządkujesz oraz nauczysz się wielu nowych rzeczy.
Zdobytą wiedzę oraz umiejętności zweryfikujesz i utrwalisz poprzez systematyczne wykonywanie interaktywnych, komunikacyjno-sytuacyjnych ćwiczeń i zadań.
Spotkania prowadzone są w języku niemieckim oraz polskim. Urozmaicane są niemieckojęzycznymi piosenkami, cytatami, humorem, krótkimi aktualnymi informacjami z prasy i Internetu, które jednocześnie stanowią ilustrację danego tematu gramatycznego czy leksykalnego.
Używany język jest autentyczny, niepodręcznikowy, obejmuje zwroty i wyrażenia potocznie używane w życiu codziennym.
Na tematykę zajęć składają się m.in. takie zagadnienia gramatyczne, jak:
- Odmiana i użycie poszczególnych grup czasowników.
- Odmiana przez przypadki rodzajników i prawidłowe posługiwanie się nimi.
- Rodzaje przyimków i ich użycie.
- Szyk i konstrukcja poszczególnych rodzajów zdań.
- Tworzenie i użycie czasów.
Tematy leksykalne to m.in.:
- Przedstawianie się.
- Zawieranie znajomości.
- Umawianie się na spotkanie.
- Savoir-vivre na co dzień.
- Tematy tabu – czyli czego nie należy poruszać.
- Poprawność polityczna w wydaniu niemieckim.
- Jak wybrnąć z trudnej (językowo i nie tylko) sytuacji.
- W jaki sposób nawiązać i prowadzić rozmowę ze znaną i nieznaną osobą oraz o czym najlepiej rozmawiać.
- Jak nie zginąć w nieznanym miejscu i na jaką wybrać się imprezę.
- Jak załatwić bezpośrednio czy przez telefon krótką sprawę.
- Jak zredagować niedługi e-mail, czy złożyć życzenia okolicznościowe.
Miła atmosfera oraz różnorodne formy pracy podczas zajęć prowadzą do przełamania ewentualnych barier związanych z mówieniem.
Cel ogólny:
przypomnienie, usystematyzowanie oraz poszerzenie zdobytej w przeszłości wiedzy, zarówno gramatycznej, jak i leksykalnej; zdobycie kompetencji werbalnych i niewerbalnych, umożliwiających komunikację i interakcję w sytuacjach życia codziennego; pogłębienie wiedzy kulturowo-obyczajowej krajów niemieckiego obszaru językowego.
Cele szczegółowe:
- gruntowne powtórzenie podstawowych zagadnień gramatycznych oraz podstawowego słownictwa,
- wyrównanie deficytów językowych, jak również poszerzenie zdobytej w przeszłości wiedzy z zakresu języka i kultury,
- równomierne rozwinięcie poszczególnych sprawności językowych, z położeniem szczególnego nacisku na mówienie,
- zapoznawanie się z rzeczywistością krajów DACHL m.in. poprzez autentyczne materiały, wybrane przez Prowadzącą z prasy, telewizji, Internetu,
- pogłębienie (rozbudzenie) zainteresowania krajami niemieckiego obszaru językowego, ich kulturą i mieszkańcami,
- zachęcenie do pracy samodzielnej z wykorzystaniem Internetu, prasy, telewizji.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- potrafi werbalnie i niewerbalnie poradzić sobie oraz odpowiednio zareagować w wybranych sytuacjach życia codziennego,
- ma wiedzę związaną z wybranymi elementami kulturowymi krajów niemieckiego obszaru językowego,
- potrafi bezpośrednio czy telefonicznie załatwić krótką sprawę, zredagować e-mail, złożyć okolicznościowe życzenia,
- potrafi poprawnie posługiwać się wybranymi strukturami i formami gramatycznymi,
- zna wybrane (również potoczne) zwroty i wyrażenia używane w życiu codziennym.
Metody pracy:
- praca indywidualna, praca w parach lub grupach (podejście zadaniowe),
- samodzielna praca w domu,
- oglądanie przygotowanych przez Prowadzącą prezentacji (fragmentów), nagrań wideo, słuchanie piosenek, czytanie krótkich informacji z prasy czy Internetu.
Kurs odbywa się na platformie ZOOM, która stwarza takie możliwości wspólnej pracy, jakie zapewnia tradycyjna sala zajęciowa. Materiały, nad którymi Słuchacz w danym momencie pracuje podczas zajęć, są każdorazowo widoczne na ekranie Prowadzącej (ekran jest w trakcie spotkania cały czas Słuchaczom udostępniany). W Zoomie Prowadząca na bieżąco zapisuje w Wordzie i udostępnia Słuchaczom kursu wszystko to, co pisałaby na tablicy tradycyjnej. Po zajęciach cały zapis umieszczany jest przez Prowadzącą na platformie z materiałami. Taka notatka, niemożliwa do wykonania przez Prowadzącą w tradycyjnej sali, daje nieobecnym możliwość prześledzenia całego toku zajęć i zrozumienia zagadnień, które były w trakcie zajęć objaśniane, zaś dla pozostałych Słuchaczy może być pomocna przy powtarzaniu i utrwalaniu materiału. W trakcie zajęć Słuchacze kursu słuchają nagrań audio i korzystają z nagrań wideo – jeżeli są one tylko na danych zajęciach przewidziane. Słuchacze pracują ze sobą w parach czy małych grupach w breakout rooms (dlatego między innymi dobrze byłoby, żeby mieli oni materiały również w wersji papierowej, ponieważ w breakout rooms nie ma możliwości udostępniania ekranu przez Prowadzącą). Słuchacze „wchodzą" na zajęcia, korzystając z otrzymanych od Prowadzącej linku i hasła.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
egzamin (dla chętnych) składający się z następujących elementów:
- część pisemna – rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu czytanego, użycie języka (luki otwarte i luki zamknięte), krótka (50-80 słów) wypowiedź pisemna na podany temat, nawiązujący do problematyki zajęć,
- część ustna – rozmowa z Prowadzącą na tematy związane z programem zajęć.