Niemiecki wygodnie, praktycznie, skutecznie i z humorem (poziom A2) – kurs online
JS/6194
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Kurs prowadzony w języku niemieckim oraz w języku polskim. Zakładany poziom po ukończeniu kursu to A2.
Kurs przeznaczony dla Słuchaczy z podstawową znajomością języka niemieckiego, którzy niedawno rozpoczęli swoją przygodę z językiem niemieckim, ale również dla Słuchaczy, którzy mieli (nawet długą) przerwę w kontakcie z tym językiem.
Uczestnictwo w zajęciach umożliwi Słuchaczowi spojrzenie na język niemiecki oraz uczenie się go od praktycznej strony. Słuchacz zapozna się z pewnymi charakterystycznymi mechanizmami, funkcjonującymi w języku i odpowie sobie na pytanie: jak to działa? Jednocześnie powtórzy/opanuje wybrane zagadnienia gramatyczne oraz zapozna się z językiem autentycznym, niepodręcznikowym, zawierającym zwroty i wyrażenia potoczne, używane w życiu codziennym.
Tematyka uwzględnia takie zagadnienia, jak:
- Jak wybrnąć z sytuacji trudnej językowo.
- Jak nawiązać i prowadzić rozmowę z nieznaną nam osobą.
- Small talk w życiu prywatnym i służbowym.
- Jak nie zginąć w obcym mieście czy zagranicznej firmie.
- Jak uzgodnić czy potwierdzić termin, przełożyć lub odwoływać spotkanie prywatne czy służbowe.
- Jak wyrazić swoją pozytywną lub negatywną opinię na dany temat.
- Jak załatwić krótką sprawę osobiście lub przez telefon.
- Jak „czytać między wierszami”, czyli co można wywnioskować na drodze analizy poszczególnych elementów językowych.
- Jak czytać ze zrozumieniem nagłówki/tytuły prasowe i jak zrozumieć główny ich sens w sytuacji, gdy nie zna się wszystkich użytych w nich słówek czy wyrażeń.
Podczas zajęć pojawiają się również, zaczerpnięte z mediów DACHL, krótkie informacje dotyczące bieżących ciekawostek czy wydarzeń i każdorazowo przewidziana jest partia dobrych memów.
Miła atmosfera, dużo niemieckiego humoru oraz różnorodne formy pracy podczas zajęć prowadzą do przełamania ewentualnych barier związanych z mówieniem oraz pomagają w skutecznej nauce.
Cel ogólny:
nabycie kompetencji komunikacyjnych umożliwiających skuteczną interakcję w podstawowych sytuacjach życia codziennego, pogłębienie wiedzy kulturowo-obyczajowej dotyczącej krajów DACHL, nabycie kompetencji językowych umożliwiających samodzielną pracę z niemieckojęzycznymi stronami internetowymi oraz zmotywowanie do dalszego samodzielnego poznawania języka.
Cele szczegółowe:
- przygotowanie do werbalnego i pozawerbalnego sprostania podstawowym sytuacjom życia prywatnego czy służbowego,
- poszerzenie horyzontów obyczajowo-kulturowych,
- poznanie praktycznych rad/trików oraz wybranych ciekawostek językowych, ułatwiających uczenie się języka niemieckiego oraz komunikację w tym języku,
- poznanie wybranych zwrotów i wyrażeń z języka potocznego, którymi posługują się na co dzień jego rodzimi użytkownicy,
- powtórzenie zapomnianych oraz opanowanie nowych, wybranych zagadnień gramatycznych, niezbędnych przy komunikowaniu się,
- opanowanie umiejętności rozumienia nagłówków czy fragmentów bieżących artykułów prasowych w Internecie,
- zmotywowanie do pracy samodzielnej, przede wszystkim do wchodzenia na niemieckojęzyczne strony internetowe,
- rozbudzenie zainteresowania językiem i chęci dalszego poznawania go.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- zwiększył kompetencje w dziedzinie interakcji werbalnej i niewerbalnej, umie w języku niemieckim nawiązać kontakt, przeprowadzić prostą rozmowę, wyrazić swoją opinię, zadawać pytania i udzielać odpowiedzi na pytania innych,
- poznał pewne techniki uczenia się języka i potrafi skuteczniej uczyć się oraz zapamiętywać wybrane wyrażenia leksykalne czy struktury gramatyczne,
- zna wybrane struktury gramatyczne oraz słownictwo charakterystyczne dla języka prasowego i rozumie znaczenie lub główny sens poszczególnych nagłówków czy fragmentów wiadomości znajdujących się w Internecie,
- zna wybrane praktyczne zwroty i wyrażenia potoczne, używane w życiu codziennym,
- jest zmotywowany do odwiedzania niemieckojęzycznych stron internetowych i samodzielnej pracy nad znajdującymi się tam treściami oraz do dalszego rozwijania swoich kompetencji językowych.
Metody pracy:
- praca indywidualna,
- w parach,
- w grupach zadaniowych,
- samodzielna praca w domu.
Kurs odbywa się na platformie ZOOM, która stwarza takie możliwości wspólnej pracy, jakie zapewnia tradycyjna sala zajęciowa. Materiały, nad którymi Słuchacz w danym momencie pracuje podczas zajęć, są każdorazowo widoczne na ekranie Prowadzącej (ekran jest w trakcie spotkania cały czas Słuchaczom udostępniany). W Zoomie Prowadząca na bieżąco zapisuje w Wordzie i na bieżąco udostępnia Słuchaczom kursu wszystko to, co pisałaby na tablicy tradycyjnej. Po zajęciach cały zapis umieszczany jest przez Prowadzącą na platformie z materiałami. Taka notatka, niemożliwa do wykonania przez Prowadzącą w tradycyjnej sali, daje nieobecnym możliwość prześledzenia całego toku zajęć i zrozumienia zagadnień, które były w trakcie zajęć objaśniane, zaś dla pozostałych Słuchaczy może być pomocna przy powtórzeniu i utrwalaniu materiału. W trakcie zajęć Słuchacze kursu słuchają nagrań audio i korzystają z nagrań wideo – jeżeli są one tylko na danych zajęciach przewidziane. Słuchacze pracują ze sobą w parach czy małych grupach w breakout rooms (dlatego między innymi dobrze byłoby, żeby mieli oni materiały również w wersji papierowej, ponieważ w breakout rooms nie ma możliwości udostępniania ekranu przez Prowadzącą). Słuchacze „wchodzą" na zajęcia, korzystając z otrzymanych od Prowadzącej linku i hasła.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
przygotowany przez Prowadzącą test końcowy (dla chętnych Słuchaczy) składający się z następujących elementów:
- część pisemna – rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu czytanego, użycie języka (luki otwarte i luki zamknięte), krótka (50-80 słów) wypowiedź pisemna na podany temat nawiązujący do problematyki zajęć,
- część ustna – rozmowa z Prowadzącą na tematy związane z programem zajęć.