Svenska på gång. Język szwedzki w życiu codziennym – kurs dla początkujących – część I (poziom A1) – kurs online
J/0299
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Kurs prowadzony w języku szwedzkim i polskim. Zakładany poziom po ukończeniu kursu to A1.
Kurs przeznaczony jest dla Słuchaczy rozpoczynających naukę języka szwedzkiego „od zera”. Przewiduje się kontynuację kursu na wyższych poziomach.
1. Jak nawiązać kontakt i zawrzeć znajomość ze Szwedem?:
- formuły powitań. Jak się witamy o różnych porach dnia? W jaki sposób zwracamy się do obcych, a w jaki do znajomych? Mówienie po imieniu i na „ty”,
- przedstawianie się, informacje na temat miejsca zamieszkania, wieku, narodowości oraz języków, które znamy i których się uczymy,
- formuły pożegnań.
2. Jak się umówić na spotkanie?:
- określamy miejsce, datę, godzinę lub porę dnia, wymieniamy się numerami telefonu,
- rozmawiamy przez telefon.
3. Bliscy i dalecy krewni:
- przedstawiamy naszą rodzinę; stopnie pokrewieństwa.
4. Czym się zajmujesz?:
- nazwy zawodów, opis obowiązków, rynek pracy.
5. Dom otwarty:
- mieszkanie w szwedzkim stylu,
- opis pomieszczeń: nazwy i lokalizacja sprzętów domowych,
- co oznaczają nazwy mebli z IKEA?
6. Wolny weekend:
- wypoczynek na świeżym powietrzu: jogging, rower czy spacer?
7. Uppsala? A gdzie to jest?:
- jedziemy na wycieczkę. Podstawowe informacje na temat geografii Szwecji.
8. Plan podróży:
- jedziemy pociągiem, autobusem, samochodem, lecimy samolotem, płyniemy statkiem.
9. Przepraszam, którędy do katedry?:
- jak się poruszać w nieznanym terenie? Jak pytać o drogę?
10. Szwedzki stół:
- nazwy artykułów spożywczych,
- śniadanie, lunch i obiadokolacja, czyli kiedy Szwedzi spożywają główne posiłki?,
- köttbullar, gravad lax i inne tradycyjne dania; surströmming: dlaczego nie wolno go wnosić na pokład samolotu?,
- fikapaus, czyli coś więcej niż przerwa na kawę. Przerwa obiadowa,
- obiad w restauracji, danie dnia, skąd się wziął „szwedzki stół”?,
- wieczór w pubie,
- systembolaget: gdzie i kiedy zaopatrzyć się w alkohol w Szwecji? Piwo „mocne”, czyli normalne.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
opanowanie podstaw praktycznej znajomości języka szwedzkiego, niezbędnych do porozumiewania się w typowych sytuacjach życia codziennego.
Cele szczegółowe:
- wprowadzenie podstawowego słownictwa, używanego w codziennej komunikacji (w podróży, sklepie, restauracji, pracy, na uczelni),
- opanowanie praktycznych podstaw gramatyki i fonetyki szwedzkiej,
- rozwijanie 4 sprawności językowych, ze szczególnym uwzględnieniem mówienia i rozumienia,
- zapoznanie z wybranymi aspektami życia codziennego w Szwecji i kultury szwedzkiej.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- opanował podstawową znajomość języka szwedzkiego, umożliwiającą porozumiewanie się w typowych sytuacjach życia codziennego,
- zna wybrane elementy gramatyki i leksyki, dzięki czemu może budować i rozumieć mniej skomplikowane wypowiedzi ustne i pisemne w języku szwedzkim,
- uzyskał również wiele informacji na temat realiów życia w Szwecji, a także na temat kultury i obyczajowości, co z pewnością ułatwi mu odnalezienie się w środowisku obcojęzycznym.
Metody pracy:
metoda eklektyczna:
- podejście komunikacyjne,
- różne typy ćwiczeń utrwalających konstrukcje gramatyczne i leksykalne,
- praca w parach,
- dialogi,
- krótkie wypowiedzi – rozwijanie, rozbudowa treści.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
1. Dla chętnych – egzamin pisemny i ustny:
- część pisemna obejmuje zadania dotyczące rozumienia ze słuchu, czytania i rozumienia tekstu pisanego, użycia języka oraz pisania, takie jak: testy wielokrotnego wyboru, pytania „prawda czy fałsz" lub „prawda, fałsz czy brak informacji", tekst z lukami zamkniętymi, tekst z lukami otwartymi oraz napisanie zwięzłego tekstu na temat wynikający z programu i poziomu kursu,
- część ustna ma na celu ocenę umiejętności receptywnych i produktywnych Słuchacza w warunkach swobodnej praktyki językowej. Przewiduje się 3 typy zadań: a) jak zareagujesz w określonej sytuacji z życia codziennego, np. gdy spotkasz dawno nie widzianego przyjaciela lub gdy kupujesz bilet na dworcu kolejowym; b) co widzisz na przedstawionej ilustracji – obrazek stanowi punkt wyjścia do rozmowy na tematy luźno związane z treścią ilustracji; c) rozmowa na temat dotyczący Słuchacza, np. jego pracy, planów na przyszłość, zainteresowań, rodziny itp.
2. Ocena wykonania prac domowych pisemnych i ustnych; przeprowadzanie sprawdzianów pisemnych; ocena postępów Słuchaczy „na bieżąco”, podczas wykonywania różnego typu zadań w trakcie kursu.