Arabski bez granic (poziom A1/A2) – kurs online
J/0082
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformach ZOOM oraz Google Classroom. Wymagane jest posiadanie konta Gmail.
Kurs prowadzony w języku arabskim. Zakładany poziom po ukończeniu kursu to A1/A2.
Kurs przeznaczony jest dla Słuchaczy, którzy znają alfabet arabski, czytają proste teksty, komunikują się po arabsku na poziomie podstawowym (A1) i zamierzają wzmocnić podstawowe umiejętności komunikacyjne i zdolności radzenia sobie w różnych codziennych sytuacjach oraz poszerzyć wiedzę na tematy społeczno-kulturowe.
Podręcznik wykorzystywany podczas kursu – Al-Kitab (Brustad, Al-Batal, Al-Tonsi) – będzie dostępny dla Słuchaczy po rozpoczęciu kursu. Należy go systematycznie drukować i przynosić na zajęcia. Ponadto, kurs wspomagać będą towarzyszące podręcznikowi materiały multimedialne, materiały własne oraz sieciowe.
Kurs podzielony jest na 10 jednostek lekcyjnych, opartych o losy dwojga studentów, Mahy oraz Haleda. W każdej lekcji znajduje się komponent gramatyczny, żywe, współczesne słownictwo literackie z elementami dialektu, krótki materiał filmowy, autentyczny tekst (np. artykuł, ogłoszenie, reklama), pliki MP3 do słuchania w domu oraz zagadnienia kulturoznawcze (np.: rodzina, zwyczaje, kulinaria, architektura).
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
opanowanie języka i kultury arabskiej na poziomie A1/A2.
Cele szczegółowe:
- opanowanie podstaw języka arabskiego – rozwinięcie kompetencji interkulturowych,
- zapoznanie z najważniejszymi standardami kultury arabskiej, co pozwoli krytycznie spojrzeć na utarte stereotypy i opinie o Arabach, ułatwi rozpoznawanie różnic kulturowych i radzenie sobie z nimi, jak też z uprzedzeniami oraz barierami we wzajemnych kontaktach.
Język arabski jest piątym, pod względem popularności, językiem na świecie. Używany jest przez ponad 300 mln rodowitych użytkowników w 22 krajach arabskich, a ponadto – dzięki Koranowi – znany jest we wszystkich krajach muzułmańskich, w których żyje 1/5 ludności świata.
Większość z nas nawet nie wie, że używa arabskiego słownictwa (np. bank, kiosk, magazyn, cukier), korzysta z rezultatów arabskich wynalazków (np. aparat fotograficzny, wał korbowy, spadochron), pije arabską kawę, używa arabskich cyfr, w tym zera, bez którego niemożliwe byłoby funkcjonowanie komputera. Coraz więcej turystów z Polski zwiedza Tunezję, Egipt, Maroko i Ziemię Świętą.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- rozumie wyrażenia i najczęściej używane słownictwo, dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (np. podstawowe informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu),
- potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi, zawarty w krótkich, wyraźnych, prostych przekazach, ogłoszeniach,
- umie przeczytać bardzo krótkie, proste teksty,
- potrafi znaleźć szczegółową, przewidywalną informację w prostych, codziennych materiałach, takich jak: ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, proste listy prywatne,
- potrafi porozumieć się w sytuacjach prostych i rutynowych, wymagających prostej, bezpośredniej wymiany informacji na tematy mu znane,
- radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, nawet jeśli nie potrafi zrozumieć wszystkiego i nie umie jeszcze samodzielnie podtrzymać konwersacji,
- potrafi użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać prostymi pojęciami swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę,
- potrafi sporządzić krótką, prostą notatkę i zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami,
- umie napisać list osobisty, np. podziękowanie, e-mail i SMS.
Metody pracy:
- praca indywidualna,
- praca w parach lub grupach,
- odgrywanie ról, scenek,
- gry i zabawy językowe,
- aktywności sytuacyjne,
- nauka poprzez piosenki,
- układanie historyjek.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
dla chętnych Słuchaczy egzamin ustny oraz pisemny.