Co z tą powieścią? – krótka historia literatury – kurs online
KU/9226
Kultury i Idee
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Podczas kursu zostaną zaprezentowane wybrane zagadnienia dotyczące historii rozwoju powieści. Szczególny nacisk zostanie położony na historię literatury XIX oraz XX w., kiedy powieść stała się dominującym gatunkiem literackim. Omówione zostaną takie tematy, jak kształtowanie się narracji pierwszo- i trzecioosobowej oraz intertekstualizacja powieści. W ramach zajęć Słuchacze zapoznają się z najważniejszymi powieściami literatury europejskiej i amerykańskiej. Przeprowadzone zostaną również zajęcia praktyczne poświęcone analizie fragmentu wybranej powieści z użyciem metodologii close reading. Ostatnie zajęcia zostaną poświęcone współczesnym tendencjom w literaturze polskiej. Kurs jest dedykowany pasjonatom literatury oraz osobom, które chcą lepiej poznać powieść jako gatunek literacki.
- Czym jest powieść?
- Starożytne źródła.
- Próby i błędy.
- Honoré de Balzac, czyli pierwszy socjolog.
- Bunt George Sand.
- Dialog Fiodora Dostojewskiego I.
- Dialog Fiodora Dostojewskiego II.
- Co dalej? Modernistyczne szaleństwo.
- Egzystencjalizm w Europie.
- Wojna zmieniła wszystko.
- Rewolucja Davida Fostera Wallace’a.
- Literatura zaangażowana.
- Jonathan Franzen: The Great American Novel.
- Współczesna polska proza I.
- Współczesna polska proza II.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
zapoznanie Słuchaczy z historią rozwoju powieści.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie z najważniejszymi powieściami literatury europejskiej oraz amerykańskiej,
- podniesienie kompetencji w zakresie analizy tekstu literackiego,
- przedstawienie miejsca literatury w kulturze europejskiej.
Korzyści dla słuchacza:
Wiedza – Słuchacz posiada:
- uporządkowaną wiedzę na temat historii literatury XIX oraz XX w.,
- podstawową wiedzę z zakresu terminologii literaturoznawczej.
Umiejętności – Słuchacz:
- korzysta z terminologii komparatystycznej oraz wykazuje się podstawowymi umiejętnościami badawczymi z zakresu close reading,
- posiada umiejętność dostrzegania mechanizmów wpływających na kształtowanie się powieści jako gatunku literackiego,
- dostrzega zależności historyczno-społeczne w kształtowaniu się tekstów literackich.
Kompetencje – Słuchacz:
- jest świadomy miejsca literatury w kulturze europejskiej.
Metody pracy:
- na początku zajęć Słuchacze zapoznają się z problematyką i strukturą danej powieści (zgodnie z harmonogramem kursu), a następnie zostaną zachęceni do prowadzenia dyskusji zagadnień dotyczących powieści jako gatunku literackiego,
- zadaniem Słuchaczy będzie próba dostrzeżenia zależności pomiędzy zaprezentowanymi tekstami literackimi.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
- dla chętnych Słuchaczy test pisemny z pytaniami otwartymi,
- liczba pytań: 10,
- maksymalna liczba punktów: 30 (10x3),
- test obejmuje wyłącznie materiał omówiony na zajęciach.