Atrakcyjność społeczna jednostki; jak zostać charyzmatycznym wzorem dla innych ludzi? – kurs online
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Program kursu obejmuje zapoznanie Słuchaczy ze współczesnymi osiągnięciami psychologii w zakresie szeroko rozumianego funkcjonowania społecznego na poziomie osobistym, społecznym i publicznym. Wiedza zawarta w omawianych koncepcjach wyjaśnia mechanizmy psychologiczne i neurologiczne leżące u podłoża profilu psychologicznego jednostki, określonego jako atrakcyjność społeczna, charyzma, przywództwo czy wpływ społeczny, polegający na uruchomieniu u odbiorców nie zawsze świadomych, silnych tendencji do naśladowania, podążania, poddawania się wpływowi osób o tak określonym profilu psychologicznym. Ważnym elementem programu jest rozróżnienie między intencjonalnym i nieintencjonalnym wpływem społecznym wywieranym przez ludzi o profilu wysokiej atrakcyjności społecznej.
Niezależnie od przeglądu tych koncepcji, program obejmuje zapoznanie się przez Słuchaczy z szeroką gamą technik i metod rozwoju umiejętności, składających się na psychologiczny profil wysokiej atrakcyjności społecznej jednostki z przykładami ich stosowania i przebiegu. W opisie poszczególnych metod wskazane są szczegółowe mechanizmy i procesy uruchamiane w ramach autotreningu lub zorganizowanych sesji treningowych tych umiejętności.
Szczególną część kursu zajmuje szerokie przedstawienie wiedzy wypracowanej przez relatywnie młodą subdziedzinę psychologii – inteligencję emocjonalną. W ramach tej koncepcji omówione zostaną związki i współzależności między działaniem mechanizmów psychologicznych, regulujących nasze funkcjonowanie emocjonalne i społeczne i przebiegiem procesów neuronalnych aktywowanych w tym funkcjonowaniu, ze szczególnym uwzględnieniem kontroli tych procesów łącznie z kontrolą przebiegu procesów i aktywności wegetatywnego układu nerwowego, będących bezpośrednim podłożem naszych reakcji emocjonalnych. Współdziałanie tych procesów jest podstawą naszej emocjonalności w takim sensie, że nasze emocje są bezpośrednio wynikiem aktywności naszego systemu hormonalnego. Przedstawiona koncepcja oferuje wiedzę o sposobach sterowania tym procesem.
- Analiza zjawiska przywództwa, charyzmy i siły wpływu na innych ludzi zarówno w relacjach osobistych i towarzyskich, jak i w domenie publicznej (definicje, składowe, przykłady). Próba znalezienia odpowiedzi na pytanie o to, co składa się na taki obraz jednostki?
- Opis profilu psychologicznego jednostki charakteryzującej się taką charyzmatyczną postawą, obserwowaną zarówno u niektórych ludzi w ich relacjach osobistych, w relacjach towarzyskich aż do osób, które uzyskują tego typu efekt w życiu publicznym.
- Zdefiniowanie i opis poszczególnych mechanizmów psychologicznych składających się na taki profil; obejmuje mechanizmy i procesy opisane w psychologii osobowości, psychologii społecznej, neuropsychologii (ze szczególnym akcentem na sterowaniu przebiegiem aktywności układu nerwowego – ośrodków odpowiedzialnych za nasze emocje i ich fizjologiczne podłoże), behawioryzmie i innych subdziedzinach psychologii –przykładowo: inteligencja emocjonalna, samoświadomość.
- Przedstawienie metod i technik rozwoju poszczególnych umiejętności składających się na profil psychologiczny jednostki chrakteryzującej się postawą określaną jako charyzmatyczny przywódca, guru, osoba o silnym wpływie na innych czy wreszcie jednostka o wysokim poziomie atrakcyjności społecznej.
- Analiza poszczególnych technik rozwoju umiejętności pozwalających na budowanie profilu własnej atrakcyjności społecznej (przykładowo: mindfullnes/Davidson/trening pięciu pytań/Goleman/techniki programowania w sytuacji stres /Stoner/ i.in.).
- Analiza mechanizmów podatności ludzi na oddziaływanie osób charakteryzujących się wysokim poziomem atrakcyjności społecznej; mechanizmy społeczne, mechanizmy neuronalne, przesłanki osobowościowe.
- Szczegółowe omówienie neurologicznych i neuropsychologicznych mechanizmów kontroli własnych emocji, procesów poznawczych i zachowań wraz z wskazaniem metod tej kontroli.
- Autoanaliza własnego wzoru myślenia emocjonalnego, zachowań pod kątem ich zgodności z założonym i akceptowanym przez jednostkę stanem obecnym.
- Rozwój umiejętności stawiania osobistych celów rozwojowych w dążeniu do budowania osobistej atrakcyjności społecznej.
- Rozwój Słuchaczy w zakresie poszczególnych umiejętności psychologicznych niezbędnych do osiągnięcia profilu wysokiej atrakcyjności społecznej obejmujący techniki kontrolowania nawyków myślenia, nawyków reakcji emocjonalnych, zautomatyzowanych zachowań.