Adaptacje teatralne i adaptacje filmowe wielkich dzieł literatury polskiej: dwudziestolecie doktoratu honoris causa UW dla Andrzeja Wajdy – kurs stacjonarny

CS/10572 Człowiek i Społeczeństwo

Kurs realizowany w formie stacjonarnej.

Andrzej Wajda w swoim wykładzie na UW w 2005 roku, dziękując za przyznany mu doktorat honoris causa tej uczelni, mówił między innymi: 
„Czy w adaptacji literatury na ekran jest jakiś gwałt na samej jej istocie? Słowa, co prawda, rodzą obrazy, ale obrazy tylko zaspokajają wyobraźnię. Co zatem powoduje takie zainteresowanie oglądaniem przeczytanych już powieści? Czy jest to ciekawość i chęć poddania się cudzej wyobraźni? Przeżywanie wraz z filmowaną literaturą iluzji rzeczywistości na ekranie?

Jak wygląda zamek Horeszków? Czyją twarz będą mieli Tadeusz i Zosia, nie mówiąc o Telimenie?

Czy wobec tego kino zabija literaturę i na ile? Czy odzwyczaja od czytania i w jakim stopniu? Myślę, że nie całkiem. I jest to chyba najwłaściwsza odpowiedź. Kino stwarza możliwość szerokiej publicznej dyskusji wokół dzieł literackich, które powracają do nas często właśnie dzięki ekranizacji filmowej. Mój film „Wesele" przez trzy miesiące ekranowej eksploatacji w 1973 roku obejrzało więcej widzów niż sztukę Wyspiańskiego od dnia premiery w Teatrze Słowackiego w 1901 roku przez 72 lata teatralnej egzystencji na scenie.

***

Co wolno reżyserowi-adaptatorowi wobec literackiego pierwowzoru? Jasne, że żyjący autor może bronić swego dzieła osobiście. Ale czy zawsze?

Kiedy przeczytałem „Popiół i diament", zaproponowałem Jerzemu Andrzejewskiemu dwie zmiany. Akcja filmu dzieje się w ciągu jednej nocy, a bohaterem jest Maciek Chełmicki, a nie, jak w powieści – Szczuka. To przecież zupełnie zmienia i akcję, i treść książki. Tak! Ale pomiędzy napisaniem powieści a rozpoczęciem zdjęć do filmu w 1957 roku nastąpiły w Polsce istotne zmiany i Jerzy Andrzejewski, korzystając z możliwości, jaką dawała adaptacja filmowa „Popiołu i diamentu", wyszedł niejako naprzeciw nowym odbiorcom tej książki, którzy przyszli oglądać nasz film.

Jest pewna zasada, której adaptator powinien trzymać się za wszelką cenę. Czytelnik najlepiej przecież pamięta początek i koniec przeczytanej powieści i wydawałoby się, że te powinny w filmie zostać niezmienione. Cóż z tego... ostatnie słowa „Popiołu i diamentu" wypowiedziane do umierającego Maćka przez ścigających go żołnierzy ludowego wojska brzmią: – Po coś uciekał, człowieku? Tak napisał Andrzejewski. W 1957 r. robiąc film wiedziałem już dobrze, dlaczego Maciek ucieka i co mogło go czekać po schwytaniu przez UB. Dlatego skreśliłem te słowa, a bohater filmu umiera w samotności na podmiejskim śmietniku".
(koniec cytatu)
_______

Nasze zajęcia będą, śladem głównych tropów wykładu Wajdy, przywoływać kolejne dzieła literackie i ich ekranizacje, do których Wajda się odniósł w wykładzie. Niektóre są znane szerokiej publiczności – „Zemsta" czy „Pan Tadeusz", inne należy przypomnieć, „odkurzyć" pamięć o nich – tak jest w przypadku „Popiołów" stworzonych na podstawie powieści Stefana Żeromskiego czy „Popiołu i diamentu" na podstawie powieści Jerzego Andrzejewskiego. Pytania, które reżyser postawił publicznie swojej własnej twórczości, można na wiele sposobów rozumieć, interpretować, rozważać ich aktualność.

To właśnie będzie programem zajęć – obejrzeć fragmenty kolejnych słynnych tytułów Wajdy i odnieść je do literackich pierwowzorów. Mając na uwadze także inne propozycje adaptacyjne, przyjrzymy się bliżej sprawie adaptacji „Dziadów" Mickiewicza traktowanych jako całość – tu: „Lawa" Konwickiego będzie zestawiona ze słynną inscenizacją Konrada Swinarskiego. Zwrócimy uwagę na ostatnie realizacje teatralne „Wesela" i „Dziadów" Kleczewskiej.  

Poszerzając obszar do dyskusji, wprowadzimy elementy antropologii kultury: teksty Wojciecha Burszty i Marcina Napiórkowskiego wskażą Słuchaczom, jak można rozumieć kulturę współczesną przez pryzmat najbardziej popularnych produkcji filmowych.

271.00 PLN 20 godzin 13.55 PLN / h

Grupa CS/10572/1

24.04.2025 - 05.06.2025 Lokalizacja:
l.p. data rozpoczęcie zakończenie przerwa
1 24.04.2025 , czwartek 17:00 20:00 30 min
2 08.05.2025 , czwartek 17:00 20:00 30 min
3 15.05.2025 , czwartek 17:00 20:00 30 min
4 22.05.2025 , czwartek 17:00 20:00 30 min
5 29.05.2025 , czwartek 17:00 20:00 30 min
6 05.06.2025 , czwartek 17:00 20:00 30 min
271.00 PLN 20 godzin 13.55 PLN / h