"Vedi Napoli e poi muori" – corso di italiano per turisti/ „Zobaczyć Neapol i umrzeć" – kurs języka włoskiego dla turystów (poziom A2) – kurs online
JS/10661
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Kurs prowadzony w języku włoskim. Zakładany poziom po ukończeniu kursu to A2.
Zagadnienia omawiane w trakcie kursu (mogą wystąpić małe zmiany):
- Kuchnia neapolitańska.
Rezerwacja i zamawianie w typowej trattorii, w pizzerii.
- Spaccanapoli, szopki z San Gregorio Armeno, targ Porta Nolana.
Kupowanie rękodzieła i pamiątek, rozmowa ze sprzedawcami na targu.
- Legendy Neapolu – Syrena Partenope, Munaciello i cud św. Januarego. Procesje i święta religijne.
Pytanie o miejsca związane z legendami, wyrażanie opinii na temat lokalnych tradycji.
- Transport i dzielnice Neapolu – funikular, metro, Vomero, Chiaia.
Kupowanie biletów, orientowanie się w mieście, zamawianie taksówki.
- Place Neapolu – Piazza del Plebiscito, Piazza Bellini, Piazza Dante.
Pytanie o drogę i udzielanie wskazówek, opisywanie miejsc.
- Dialekt neapolitański i wyrażenia potoczne.
Rozpoznawanie i używanie prostych wyrażeń dialektalnych w codziennych sytuacjach.
- Podziemny Neapol i katakumby.
Organizowanie wizyty, zadawanie pytań przewodnikom.
- Parki w Neapolu – Las Capodimonte, Park Virgiliano, Villa Comunale.
Opisywanie krajobrazu, rozmowa o aktywnościach na świeżym powietrzu.
- Wezuwiusz i wykopaliska w Pompejach.
Organizowanie wycieczki, opowiadanie o erupcjach i historii Pompejów.
- Okolice Neapolu – Ischia, Procida, Capri, Sorrento.
Organizowanie wycieczki na wyspy Kampanii, kupowanie biletów na promy i wodoloty.
- Maradona i drużyna SSC Napoli.
Rozmowa o piłce nożnej, kupowanie biletów na mecz Napoli.
- Wydarzenia w Neapolu – Maggio dei Monumenti, Pizza Village, Teatr San Carlo.
Pytanie o informacje dotyczące wydarzeń, kupowanie biletów.
- Bary, słynne cukiernie, sklepy spożywcze.
Zamawianie i pytanie o typowe produkty, robienie zakupów.
- Muzea neapolitańskie – Muzeum Archeologiczne, muzeum MADRE.
Organizowanie wizyty w muzeum, pytanie o informacje.
- Symulacja pełnego weekendu w Neapolu oraz interaktywne ćwiczenia językowe związane z leksyką zdobytą podczas kursu.
Cel ogólny:
zapewnienie Słuchaczom niezbędnych umiejętności językowych do komunikowania się w kontekstach turystycznych i codziennych Neapolu.
Cele szczegółowe:
- utrwalenie wiedzy poprzez praktyczne ćwiczenia, takie jak role play i symulacje, koncentrując się na rzeczywistych sytuacjach, takich jak rezerwacja hotelu, zamawianie w restauracji czy zakupy w typowych sklepach,
- rozmowy z Neapolitańczykami, oparte na materiałach audio i fragmentach opowieści,
- wprowadzenie do kultury Neapolu, badając charakterystyczne elementy Neapolu, takie jak tradycyjna kuchnia (sfogliatella, pasta con le vongole, babbà, limoncello), folklor (altarini, krew św. Januariusza), pasję do piłki nożnej (Maradona), tradycję neapolitańskiej kawy, szopkę z San Gregorio Armeno, katakumby i charakterystyczny dialekt neapolitański,
- rozwój umiejętności interakcji z Neapolitańczykami w autentyczny sposób oraz zrozumienie życia społecznego i kulturalnego miasta,
- badanie historycznych dzielnic miasta oraz korzystanie z transportu publicznego, które są kluczowe do zrozumienia Neapolu w całości,
- rozwój umiejętności rozumienia i aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym Neapolu, zdobywając pełną wiedzę na temat tradycji i dziedzictwa miasta,
- przygotowanie Słuchaczy do swobodnego poruszania się po Neapolu, rozmawiania z mieszkańcami w sposób naturalny i autentyczny oraz używania języka w praktyczny sposób w codziennych sytuacjach.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- zna słownictwo i zwroty do interakcji w kontekstach turystycznych i codziennych, a także kluczowe elementy kultury neapolitańskiej (kuchnia, folklor, tradycje religijne),
- rozumie dialogi półstrukturalne i bardziej szczegółowe wskazówki, rozpoznając różnice między rejestrem formalnym i nieformalnym; łatwe do rozpoznania wyrażenia dialektalne,
- analizuje praktyczne sytuacje komunikacyjne, dostosowując język do kontekstu (np. negocjowanie cen na rynku lub proszenie o szczegółowe informacje w kasie stadionu Maradona, promów na Ischię lub w Katakumbach św. Januariusza),
- wie, jak zaplanować pobyt w Neapolu, zorganizować rezerwacje i wchodzić w interakcję z mieszkańcami, używając wyrażeń potocznych i prostych zwrotów,
- stosuje umiejętności językowe i kulturowe, aby poruszać się pewnie, rozumieć i aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym i kulturalnym Neapolu.
Metody pracy:
- praca w grupach i ćwiczenia praktyczne: role play i symulacje w breakout rooms na Zoomie, oparte na codziennych sytuacjach, takich jak rezerwacje, zakupy i interakcje z mieszkańcami, aby stymulować praktyczne użycie języka,
- praca z tekstami: czytanie i analiza opowiadań jako zadanie domowe, po którym następują ćwiczenia dydaktyczne w celu pogłębienia słownictwa i struktur gramatycznych,
- analiza materiałów multimedialnych: oglądanie obrazów, filmów i słuchanie nagrań audio o Neapolu, z ćwiczeniami sprawdzającymi zrozumienie języka,
- dyskusje i burza mózgów: interaktywne zajęcia w grupach i na forum, mające na celu analizę tematów kulturowych i językowych, rozwijanie strategii komunikacyjnych oraz krytyczną analizę kontekstu,
- rewizja gramatyczna: utrwalenie struktur gramatycznych poprzez ćwiczenia praktyczne, takie jak użycie trybu warunkowego, imperfetto i futuro semplice, stosowane w realistycznych scenariuszach.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
weryfikacja końcowa: po zakończeniu kursu, Słuchacze będą mieli możliwość wzięcia udziału w opcjonalnym egzaminie, którego udział będzie zależał od decyzji każdego Słuchacza.
Egzamin będzie podzielony na dwie części:
- ustna: odbędzie się na koniec kursu w breakout rooms, gdzie Słuchacze, podzieleni na grupy, będą zaproszeni do symulacji pełnego weekendu w Neapolu. Każdej grupie zostanie przydzielony temat kulturowy do omówienia oraz sytuacja komunikacyjna do odtworzenia;
- pisemna: Słuchacze wypełnią test leksykalny na platformach takich jak Wordwall, koncentrując się na słownictwie i wyrażeniach idiomatycznych zdobytych podczas kursu.