Agile & design mindset, kompetencje przyszłości – kurs online
CS/8253
Prawo, Biznes i IT
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformach ZOOM i MURAL.
Jak zadbać o jakość życia w świecie permanentnej zmiany? W jaki samorozwój warto inwestować, aby nam maszyny nie zabrały pracy? Jak uczynić naszą organizację uczącą się, zwinną oraz antykruchą? Czego uczyć naszych pracowników, a czego ich oduczać? Co wyróżnia liderów i jak o nich zadbać? Jak ćwiczyć postawy i kompetencje warunkujące efektywność procesów innowacji? Jakich procesów lepiej nie automatyzować?
Celem tego kursu będzie analiza, systematyzacja oraz przećwiczenie w praktyce nieautomatyzowalnych kompetencji przyszłości (tzw. future / human / soft skills). Kurs będzie podzielony na dwa weekendy – podczas pierwszego skupimy się na porządkowaniu zamieszania wokół kluczowych pojęć, a podczas drugiego na warsztatowaniu z wykorzystaniem elementów improwizacji (role playing) i grywalizacji.
Kurs jest prowadzony online w formule interaktywnego dzielenia się wiedzą (peer-to-peer learning) i przeznaczony jest dla liderów zmiany z organizacji biznesowych lub pozabiznesowych w dowolnym obszarze, w szczególności dla specjalistów z obszarów HR / People & Culture, R&D, marketingu, sprzedaży oraz kierowników projektów i managerów tychże. Znajomość ogólnych założeń design thinking oraz lean lub agile ułatwi korzystanie z kursu, choć nie jest ona niezbędna.
Uwaga: z uwagi na progresywny charakter tematyki większość materiałów do kursu jest w języku angielskim.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
analiza, systematyzacja oraz przećwiczenie w praktyce nieautomatyzowalnych kompetencji przyszłości (tzw. future / human / soft skills) kluczowych dla rozwoju zwinnych (agile) i antykruchych (antifragile) organizacji.
Cele szczegółowe:
1. Analiza i systematyzacja aparatu pojęciowego.
- Czym są właściwie postawy (mindset)? Czym są kompetencje?
- Jak oba te pojęcia mają się do siebie oraz do (a) motywacji, (b) wiedzy i (c) umiejętności?
- Czym postawa różni się od (a) metody, (b) taktyki, (c) podejścia (approach) i od (d) nastawienia (attitude)?
- Czym są tzw. kompetencje twarde (hard skills)? Jak mają się do tzw. kompetencji miękkich (soft skills)?
- Jakie są praktyczne konsekwencje i ograniczenia związane z tym podziałem? Jakie są zalety podejść alternatywnych?
2. Analiza i uzasadnienie celowości podziału na kompetencje automatyzowalne i kompetencje nieautomatyzowalne (tzw. human skills).
- Jakiego rodzaju pracę mogą nam zabrać maszyny? Jakiej pracy zabrać nam nie mogą?
- Czym jest właściwie sztuczna inteligencja? Czym są tzw. sieci neuronowe? W jakim sensie maszyny są inteligentne?
- Na czym polega uczenie maszynowe? Charakterystyka podstawowych modeli (nadzorowane, nienadzorowane, przez wzmocnienie)
- Jakie są ograniczenia uczenia maszynowego? Co różni procesy automatyzowalne od nieautomatyzowalnych?
- Jakie są zagrożenia związane z pochopną automatyzacją? Jakie są jej konsekwencje (case studies)?
3. Charakterystyka aktualnych trendów w podejściu do zarządzania rozwojem (m.in. M. Bonchek, B. Brown, C. Dweck, R. Johansen, A. Grant, E. Meyer, S. Sinek).
- Świat VUCA, RUPT czy BANI? Praktyczne konsekwencje dla nas jako jednostek i naszych organizacji.
- Jak nowa rzeczywistość zmienia tradycyjne modele rozwoju, przywództwa i zarządzania? Czego musimy się uczyć, a czego musimy oduczać?
- Na czym polega zwinność (agility) i antykruchość (antifragility)? Co wyróżnia najbardziej efektywne zespoły?
- Agile, lean, design thinking, turkus, holakracja – co łączy te podejścia? Co je różnicuje?
- Na czym w praktyce polega zwinne zarządzanie? Na czym nie polega? Jakie są popularne mity na ten temat?
- Jakie są role lidera w zwinnych organizacjach? Jakich wymagają postaw i kompetencji?
- Czym jest umysł zamknięty (fixed mindset) i z czego wynika? Jak otwierać postawy?
- Jak kształtować i wzmacniać kompetencję uczenia się i oduczania (unlearning agility)?
- Jakie postawy i kompetencje warunkują efektywność procesów innowacji?
- Czy optymizmu można się nauczyć?
4. Systematyzacja oraz przećwiczenie w praktyce postaw i kompetencji kluczowych dla rozwoju zwinnych organizacji.
- Afirmacja dyskomfortu i oswajanie dezorientacji.
- Samoorganizacja, współpraca (co-creation) i tworzenie zespołów.
- Empatia, ciekawość, uważność (mindfulness), dociekliwość i aktywne słuchanie.
- Radykalna otwartość (vulnerabililty), budowanie autentycznych relacji ze sobą i z innymi.
- Wspieranie i integracja różnorodności (diversity & inclusion, cross-cultural thinking).
- Elastyczność emocjonalna (emotional agility), radzenie sobie ze stresem i trudnymi emocjami.
- Krytycyzm i myślenie krytyczne (critical thinking) vs krytykanctwo.
- Uczenie przez robienie (learning by doing) i oswajanie porażek (learning to fail).
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz/Słuchaczka:
- ma wiedzę na temat aktualnych tendencji w obszarach rozwoju kultury organizacyjnej, przywództwa i kompetencji przyszłości,
- ma wiedzę na temat zastosowań systemów uczenia maszynowego oraz rozumie możliwości i ograniczenia automatyzacji,
- zna założenia zwinnego zarządzania (agile management) i rozumie rolę służebnego przywództwa (servant leaderhip),
- rozumie obiektywne przesłanki motywujące wdrażanie zwinnych modeli zarządzania (tzw. świat VUCA, RUPT, BANI),
- rozumie obiektywne uwarunkowania dla tworzenia antykruchych (antifragile) zespołów i organizacji,
- rozumie specyfikę kompetencji człowieczych (human skills) oraz ich rolę w rozwoju organizacji,
- rozumie czym są postawy (mindset) oraz jakie mają funkcje w procesach zarządzania,
- potrafi charakteryzować postawy poprzez opisywanie przykładów i wskazywanie wzorcowych praktyk,
- potrafi rozpoznawać i ewaluować zachowania pracowników oraz praktyki biznesowe pod kątem rozumianych postaw i kompetencji,
- potrafi doradzać swoim współpracowanikom w zakresie poprawiania efektywności procesów zarządzania i współpracy,
- opanował/a podstawowe kompetencje przyszłości, potrafi je stosować i rozumie ich rolę w procesach projektowych.
Metody pracy:
- rekonstrukcja obiektywnych przesłanek rozwoju nowych postaw i kompetencji człowieczych (prezentacje, lektury i konwersatorium),
- rekonstrukcja wybranych koncepcji rozwoju postaw i kompetencji (prezentacje, lektury i konwersatorium),
- charakterystyka rozbieżnych interpretacji wobec omawianych podejść (prezentacje, lektury i konwersatorium),
- egzemplifikacja opracowań badawczych przy pomocy materiałów wizualnych (grafy, diagramy, wykresy, infografiki, dokumentacje),
- analiza case studies – wybrane praktyki rozwoju postaw i kompetencji (doświadczenia własne i opracowania),
- aktywizacja Słuchaczy kursu poprzez stawianie pytań i stymulowanie dyskusji,
- przećwiczenie gromadzonej wiedzy w formie warsztatów i pracy grupowej,
- dzielenie się wiedzą w formacie p2p learning.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
dla chętnych Słuchaczy egzamin ustny:
- dyskusja nad wyborem zagadnień prezentowanych podczas zajęć,
- prezentacja ich zastosowań we własnych procesach biznesowych, na przykładzie wybranego produktu lub usługi.