Colorín colorado / Hiszpański w tekstach kultury – część IV (poziom B2) – kurs online
JS/10777
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Kurs prowadzony w języku hiszpańskim na poziomie B2.
Kurs przeznaczony jest przede wszystkim dla osób, które chciałyby rozszerzyć zasób słownictwa i rozwinąć umiejętność spontanicznego porozumiewania się w języku hiszpańskim, a także swobodnego poruszania się w hiszpańskojęzycznym systemie społeczno-kulturowym. Każde zajęcia odbywać się będą wokół dobranych tematycznie tekstów kultury. W ramach każdego tematu (kilka jednostek lekcyjnych) przewidziana jest dyskusja na temat powiązany z omawianą pozycją. Lekturę i oglądanie poprzedzi zestaw materiałów wprowadzających słownictwo związane z danym tekstem. Fragmenty tekstów dodatkowo posłużą jako pretekst do przećwiczenia znanych już Słuchaczom struktur gramatycznych, a także wprowadzenia nowych gramatycznych zagadnień.
Program kursu obejmuje następujące tematy:
- Tostery i Sagrada Familia / Tostadoras y Sagrada Familia — o kulturze wysokiej i sztuce użytkowej; czytamy artykuły prasowe; omawiamy temat sztuki, architektury i fotografii.
- Byki, stereotypy i dekulturacja / Toros, estereotipos y desculturización — o blaskach i cieniach podróżowania; czytamy artykuły prasowe i oglądamy fragmenty filmu Ocho apellidos vascos (Martínez-Lázaro, 2014) oraz programów kulinarnych El Comidista i Gipsy Chef; omawiamy temat turystyki i dziedzictwa kulturowego.
- Książki i siła wyobraźni / Libros e imaginación — o zaczytanym wilku i sile wyobraźni: czytamy fragmenty książki Lara y su lobo (Perla Suez, 2014); omawiamy temat literatury i czasowników zmiany stanu (verbos de cambio).
- Biznes i spanglish / Negocios y spanglish — o networkingu i działaniu ASAP; oglądamy skecze grupy Jajajers i kampanie społeczene Real Academia Española; omawiamy temat języka biznesu i korporacji oraz związków między językiem hiszpańskim i językiem angielskim.
- Telenowele i rodzinne dramy / Telenovelas y dramas familiares — o tym, „kto jest prawdziwym ojcem Pablito”; oglądamy fragmenty telenoweli; omawiamy temat korespondencji, relacja międzyludzkie, participio (imiesłów przymiotnikowy bierny i przysłówkowy uprzedni).
- Chatboty i dehumanizacja / Chatbots y deshumanización — o tym, w jakich dziedzinach AI zwycięża nad człowiekiem; czytamy artykuły prasowe, słuchamy fragmentów podcastu Aprender de Grandes, omawiamy temat nowych technologii.
- Owsianka i self-care / Avena y cuidado personal — o tym, jak o siebie dbać; oglądamy fragmenty programu Saber vivir (RTVE, 2023, 18 de junio) i słuchamy piosenek zespołów Bomba Estéreo i Calle 13; omawiamy temat zdrowego odżywiania, służby zdrowia i opieki zdrowotnej.
- Wieloryby i wojny / Ballenas y guerras — o dziwnych zdarzeniach i legendach miejskich; oglądamy skecz Danny’ego Boy-Rivery i słuchamy piosenki A ver la ballena (Nacho Vegas, 2018); powtarzamy czasy przeszłe.
- Księżniczki i zdrowy rozsądek / Princesas y el sentido común — o zdrowym rozsądku pisarza: czytamy fragmenty Una [estupenda] historia de dragones y princesas [más o menos] (Jordi Sierra i Fabra, 2009); omawiamy wyrażenia kolokwialne.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.
Cel ogólny:
doskonalenie posiadanych umiejętności w zakresie porozumiewania się w języku hiszpańskim na poziomie średnio zaawansowanym i swobodnego poruszania się w hiszpańskojęzycznym systemie społeczno-kulturowym, przy jednoczesnym wzbogaceniu zasobów leksykalnych środków językowych, utrwaleniu znanych i wprowadzeniu nowych struktur gramatycznych umożliwiających rozumienie oraz tworzenie naturalnych wypowiedzi.
Cele szczegółowe:
- doskonalenie posiadanych umiejętności wypowiadania się na poziomie średniozaawansowanym, ustnie i pisemnie w sposób płynny i spontaniczny, wyrażania opinii, poglądów, uczuć i emocji oraz prowadzenia dyskusji,
- ćwiczenie umiejętności rozumienia różnorodnych wypowiedzi ustnych i pisemnych z różnych regionów Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej z wykorzystaniem strategii komunikacyjnych i kompensacyjnych,
- doskonalenie umiejętności swobodnego poruszania się w hiszpańskojęzycznym systemie społeczno-kulturowym oraz poszerzenie wiedzy Słuchaczy/Słuchaczek na temat hiszpańskojęzycznej kultury popularnej z różnych regionów Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej,
- poszerzenie zasobu leksykalnych środków językowych na poziomie średniozaawansowanym, w tym słownictwa potocznego,
- utrwalenie znanych Słuchaczowi/Słuchaczce gramatycznych środków językowych i zapoznanie go z nowymi strukturami gramatycznymi na poziomie średniozaawansowanym, umożliwiającymi rozumienie i tworzenie naturalnych, różnorodnych, spójnych i szczegółowych wypowiedzi.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz/Słuchaczka:
- zna i rozumie słownictwo i gramatyczne środki językowe na poziomie wyższym średnio zaawansowanym, umożliwiające naturalną komunikację w języku hiszpańskim dotyczącą spraw znanych i typowych,
- potrafi tworzyć płynne i spontaniczne wypowiedzi ustne i pisemne na tematy konkretne i abstrakcyjne, a także uczestniczyć w dyskusji w szerokim zakresie tematów,
- potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim z obszaru kultury popularnej i mass mediów; potrafi stosować strategie komunikacyjne i kompensacyjne, gdy nie rozumie w pełni wypowiedzi pisemnych i ustnych, identyfikując słowa klucze i wykorzystując kontekst do zrozumienia głównych wątków wypowiedzi,
- jest gotów/gotowa do aktywnego uczestnictwa w kulturze popularnej Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej, korzystając z różnych form i mediów oraz do śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej.
Metody pracy:
- ćwiczenia leksykalne i gramatyczne,
- ćwiczenia z wykorzystaniem lektury tekstów kultury,
- praktycznie wykorzystanie materiałów audiowizualnych,
- dyskusja w parach i na forum,
- gry językowe i ćwiczenia interaktywne,
- Quizlet, Kahoot i inne aplikacje do prezentacji treści i nauki języków obcych.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
egzamin dla chętnych Słuchaczy składający się z dwóch części:
- pisemnej, w której Słuchacz/Słuchaczka rozwiązuje test sprawdzający znajomość wprowadzonych na zajęciach struktur gramatycznych i słownictwa występującego w omawianych tekstach,
- ustnej, która sprawdza umiejętności komunikacyjne Słuchacza/Słuchaczki i polega na sformułowaniu opinii na jeden z omawianych na zajęciach tematów.