Umysł zależny od mózgu, czyli jak jest zbudowany i jak działa mózg – kurs online
C/0223
Nauka i Środowisko
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Do kursu można dołączyć najpóźniej od drugiego spotkania, bo poruszane wątki ułożone są w spójny ciąg narracyjny. Informacje z jednego spotkania są konieczne do zrozumienia informacji podawanych na kolejnym spotkaniu.
Słuchacze dowiadują się, jak powstaje i działa mózg oraz czym jest umysł w świetle najnowszej wiedzy i w kontekście codziennego życia.
Podczas kursu omawiane i systematyzowane są następujące wątki:
- Podstawy anatomii mózgu, np. jak powstaje i czym jest podstawowa komórka mózgowa – neuron, czym są sieci neuronowe i jaka jest ich rola, jaka jest topografia kory mózgowej i jak wyglądają inne struktury mózgowe.
- Jaki jest związek między mózgiem a umysłem, np. rola kory mózgowej w myśleniu słowami, rola płatów skroniowych w spostrzeganiu koloru.
- Kiedy mózg się boi i jak doświadcza emocji, np. aktywność struktur podkorowych i doświadczanie lęku.
- Jak mózg spostrzega świat, czyli jak widzimy, słyszymy, czujemy i czy to, co widzimy, jest takie naprawdę.
- Jak mózg myśli i rozwiązuje problemy, czyli co to jest myślenie i czy można nie myśleć oraz czym dla mózgu są problemy.
- Jak mózg reaguje na stres, czyli jak neurony uczą się stresu i czy można mieć na to wpływ.
- Jak bada się mózg, czyli po co jest EEG, jak działa Funkcjonalny Rezonans Magnetyczny i inne metody badania mózgu oraz jaką pełnią funkcję w nauce i w diagnostyce medycznej.
- Jak można korzystać w codzienności z wiedzy o mózgu i funkcjach umysłowych.
- Co robić, by usprawniać swój mózg i swoje funkcje umysłowe, np. uczenie się, pamięć, koncentrację.
- Czym dla mózgu jest życie społeczne, kultura i sztuka, czyli jaką rolę w aktywności mózgu i umysłu pełni więź społeczna, oddziaływania kultury i twórczość artystyczna.
Cel ogólny:
zdobycie podstawowej wiedzy o budowie i funkcjach mózgu.
Cele szczegółowe:
- zdobycie wiedzy na temat mózgu i umysłu,
- zarysowanie związku między mózgiem, umysłem a zachowaniem.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- potrafi powiedzieć, jak powstaje mózg i posługuje się podstawową wiedzą o anatomii mózgu i funkcjach umysłowych, np. o korze mózgowej i o myśleniu,
- dostrzega i analizuje związek między mózgiem, umysłem a interpretacją świata i zachowaniem, np. rozumie pojęcie reprezentacji umysłowej i schematów poznawczych,
- wskazuje podstawowe składniki psychofizjologicznej struktury człowieka, np. rolę emocji i temperamentu w codziennym funkcjonowaniu,
- rozumie, czym jest psychika i potrafi wymienić jej składniki,
- dostrzega praktyczną wartość i wskazuje przykłady związku między mózgiem, umysłem a więzią społeczną, kulturą i sztuką w codzienności,
- posługuje się atlasem anatomicznym i/lub zdjęciami mózgu wykonanymi np. rezonansem magnetycznym, potrafi rozpoznać, nazwać i zróżnicować na podstawowym poziomie widoczne struktury anatomiczne, np. korę mózgową i jej ogólną topografię,
- podaje konkretne przykłady obrazujące związek między mózgiem a umysłem, np. aktywnością kory wzrokowej a spostrzeganiem wzrokowym,
- zna i posługuje się terminami opisującymi funkcje poznawcze, np. wzrokowo-przestrzenne, uwaga, pamięć, mowa,
- potrafi powiedzieć, czym jest myślenie i rozwiązywanie problemów w świetle współczesnej wiedzy i podać konkretne przykłady różnicujące, np. myślenie logiczne od myślenia heurystycznego,
- podaje przykłady z życia codziennego dowodzące związku między mózgiem, umysłem a zachowaniem, np. aktywnością struktur podkorowych, siłą doświadczanego lęku a interpretacją zdarzenia i reakcją walki lub ucieczki,
- podaje przykłady związku między reakcjami zachodzącymi w mózgu i w całym organizmie, stanami emocjonalnymi a stresującymi doświadczeniami życiowymi,
- rozpoznaje i różnicuje dostępne współczesnej nauce metody badania mózgu, np. EEG i MRI, i ich znaczenie w nauce i diagnostyce medycznej.
Metody pracy:
- przekazanie wiedzy w toku mieszanym (podający i poszukujący),
- konwersatorium,
- dyskusja,
- ćwiczenia indywidualne, w parach, grupowe – dostosowane do potrzeb i gotowości Słuchaczy.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
test jednokrotnego wyboru dla chętnych Słuchaczy.