Sztuka zależna od mózgu, czyli jak mózg spostrzega i tworzy sztukę – kurs online
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Do kursu można dołączyć najpóźniej od drugiego spotkania, ponieważ poruszane wątki ułożone są w spójny ciąg narracyjny. Informacje z jednego spotkania są konieczne do zrozumienia informacji podawanych na kolejnym spotkaniu.
Słuchacze doświadczą np. ograniczeń mózgowego podłoża spostrzegania wzrokowego w kontakcie z dziełem sztuki. Poznają wybrane elementy dzieła sztuki, które nieświadomie oddziałują na odbiorcę, wpływając na jego reakcję oraz na interpretację. Przedstawione zostaną badania na temat mózgowych mechanizmów odbioru, interpretacji oraz tworzenia dzieła sztuki. Słuchacze poznają więc mózgowe i psychologiczne mechanizmy procesu twórczego.
Omówione zostaną terminy:
- neuroestetyka jako obszar badań nad związkiem między reakcjami zdrowego mózgu a doznaniem estetycznym i zachowaniem w kontakcie z dziełem sztuki,
- neuropsychologia kliniczna jako obszar badań nad związkami między uszkodzonym mózgiem a zachowaniem,
- neuropsychologia sztuki jako obszar nowatorsko ujmujący związek między zmianami formalnymi w dziele sztuki a uszkodzeniem mózgu, którego doświadczyli profesjonalni artyści, np. w wyniku udaru.
Kurs omawia i systematyzuje następujące wątki:
- Co widzi oko, a co spostrzega mózg? (Czy mózg jest jak komputer, a oko jak aparat fotograficzny?)
- Jak reaguje mózg na malarskie dzieło sztuki?
- Czym jest dla mózgu kolor, jak wpływa na odbiór dzieła sztuki, czy można przestać widzieć kolory?
- Czym jest i co bada neuroestetyka?
- Jakie jest mózgowe podłoże procesu twórczego?
- Jakie są psychologiczne aspekty procesu twórczego?
- Czym jest i co bada neuropsychologia kliniczna?
- Czy i jak uszkodzenie mózgu wpływa na powstawanie i odbiór dzieła sztuki?
- Jak nauki o sztuce mogą korzystać z psychologii, nauk kognitywnych i z neuropsychologii klinicznej?