Nieodkryta Rosja – część III – kurs języka rosyjskiego (poziom B1/B2) – kurs online
JS/10785
Języki Świata
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Kurs prowadzony w języku rosyjskim. Zakładany poziom po ukończeniu kursu to B1/B2.
- Tajemnice Syberii: Tiumeń i Rasputin – Kim był Rasputin i dlaczego jego postać budzi kontrowersje? Co łączy go z Tiumeniem? Historia i legendy wokół słynnego „świętego mnicha” oraz rola Syberii w jego życiu.
- Orenburski puchowy szal – sztuka, tradycja i znak rozpoznawczy Rosji – Jak powstaje najsłynniejszy rosyjski szal? Historia rzemiosła, techniki produkcji i znaczenie w rosyjskiej kulturze.
- Tuwa – najbardziej tajemnicza republika Rosji – Szamanizm, stepowe krajobrazy, tradycje koczownicze i unikatowy śpiew gardłowy. Jak wygląda życie w tej niezwykłej republice?
- Tundra – życie na krańcu świata – Jak wygląda codzienność ludzi i zwierząt w surowych warunkach arktycznych? Kto zamieszkuje tundrę i jak wpływa na rosyjską gospodarkę?
- Jekaterynburg – miasto kontrastów – Od Romanowów po nowoczesne wieżowce. Historia miasta, w którym historia carskiej Rosji splata się z industrializacją i kulturą młodzieżową.
- Rosyjski stand-up – humor, który uczy języka – Jakie są cechy rosyjskiego stand-upu? Popularni komicy, ich tematy i różnice między rosyjskim a zachodnim poczuciem humoru.
Program został przygotowany na podstawie pomysłów zgłoszonych przez Słuchaczy, a także jako kontynuacja poznawania nowych regionów Rosji, które nie były omawiane we wcześniejszych częściach. Podczas zajęć wykorzystywane będą m.in.: teksty piosenek, nagrania programów telewizyjnych, artykuły prasowe, poezja, plakaty, obrazy. Kurs obejmie ponadto ćwiczenia gramatyczne na poziomie B1/B2 oraz ćwiczenia służące doskonaleniu umiejętności poprawnego stosowania reguł gramatycznych na poziomie B1/B2.
GRUPA DEDYKOWANA
Cel ogólny:
wykształcenie u Słuchaczy aktywnych kompetencji językowych na poziomie B1/B2, umożliwiających swobodną komunikację i wymianę poglądów w języku rosyjskim w codziennych sytuacjach, wdrażanie słownictwa z różnych dziedzin na poziomie średnio zaawansowanym, poszerzenie wiedzy na temat Rosji.
Cele szczegółowe:
- doskonalenie sprawności językowych, ze szczególnym uwzględnieniem mówienia,
- znajomość słownictwa charakterystycznego dla sytuacji nieformalnych i stosowanego w prasie (wywiady prasowe, krytyka filmowa),
- rozumienie i stosowanie poznanych wyrażeń,
- prawidłowa wymowa słów i wyrażeń poznanych podczas kursu,
- poznanie kultury rosyjskiej,
- znajomość norm zachowania oraz zwyczajów w Rosji.
Korzyści dla słuchacza:
Wiedza – Słuchacz zna:
- historię i kontrowersje wokół postaci Rasputina,
- znaczenie orenburgskiego puchowego szala w rosyjskiej kulturze,
- historię i tradycje Tuwy, w tym szamanizm i śpiew gardłowy,
- życie na tundrze oraz wpływ tego regionu na rosyjską gospodarkę,
- historię Jekaterynburga, jego rozwój oraz rolę w transformacji społeczeństwa rosyjskiego,
- cechy rosyjskiego stand-upu i różnice między nim a zachodnim poczuciem humoru.
Umiejętności – Słuchacz potrafi:
- analizować kontrowersje związane z postacią Rasputina i wyrażać opinie na temat jego wpływu na Syberię,
- opisać proces produkcji orenburgskiego szala oraz jego rolę w rosyjskiej kulturze,
- przedstawić unikalne aspekty Tuwy, w tym tradycje koczownicze i szamańskie,
- dyskutować o życiu w tundrze oraz wpływie tego regionu na rosyjską gospodarkę,
- opisać historię Jekaterynburga i wskazać na jego znaczenie w kontekście przemian społecznych i kulturalnych,
- analizować cechy rosyjskiego stand-upu i porównać go z zachodnimi formami humoru.
Metody pracy:
- metody mieszane, czyli metoda gramatyczno-tłumaczeniowa (reguły gramatyczne) przeplatana metodą komunikacyjną,
- kurs prowadzony w języku nauczanym, z interakcjami pomiędzy Wykładowcą i Słuchaczem,
- po każdych zajęciach Słuchacz otrzymuje pracę domową,
- podczas spotkań realizowane są ćwiczenia wykorzystujące pogadankę oraz „burzę mózgów",
- zajęcia wzbogacone są o ćwiczenia fonetyczne, konieczne do poprawnej wymowy rosyjskich słów.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
- każde zajęcia rozpoczynać będzie krótka zabawa edukacyjna, polegająca na sprawdzeniu przyswojenia słownictwa z poprzednich zajęć,
- zawsze zadawana będzie praca domowa, której sprawdzenie pozwoli na weryfikację przyswojenia zagadnień gramatycznych i leksykalnych z poprzednich zajęć.
Egzamin dla chętnych Słuchaczy składać się będzie z dwóch części sprawdzających opanowanie zagadnień, omawianych podczas kursu:
- części pisemnej (różnorodne zadania typu „uzupełnij lukę", „wybierz poprawną odpowiedź" oraz pytania otwarte),
- części ustnej (przygotowana zostanie lista pytań, związana z tematyką kursu, która będzie wymagała od Słuchaczy rozwiniętych, werbalnych odpowiedzi. Pytania będą przyczynkiem do dyskusji na różne tematy omawiane w trakcie kursu, pozwolą ocenić umiejętności werbalne, rozumienia, argumentacji i komunikacji).