10 obrazów, 10 malarzy, 10 historii – wykłady o malarstwie nowożytnym – część III – kurs online
KU/6912
Kultury i Idee
Kurs prowadzony w formie zdalnej na platformie ZOOM.
Zaproszenie do udziału w kursie skierowane jest do Słuchaczy zainteresowanych nowożytną sztuką europejską. Zajęcia będą dotyczyć najważniejszych dzieł malarskich, stworzonych przez najwybitniejszych artystów od XV do XX w. Słuchacze zaznajomią się z okolicznościami powstania obrazów, które zrewolucjonizowały sztukę w ostatnich kilku stuleciach oraz poznają sylwetki malarzy, którzy odcisnęli największe piętno na kształtowaniu się nowych stylów w sztuce. Słuchacze zaznajomią się z kompozycją, symboliką wybranych obrazów oraz stosowanymi przez artystów technikami malarskimi.
Program zajęć:
- Albrecht Dürer, Autoportret, 1500, Alte Pinakothek w Monachium.
- Tycjan, Wniebowzięcie, 1518, Kościół Santa Maria Gloriosa dei Frari w Wenecji.
- Michał Anioł, Freski w Kaplicy Sykstyńskiej i Sąd Ostateczny, 1541, Watykan.
- Arcimboldo, Portret Rudolfa II jako Vertumnusa, 1591, Zamek Skokloster w Szwecji.
- El Greco, Pogrzeb hrabiego Orgaza, 1588, Kościół Santo Tomé w Toledo.
- Diego Velázquez, Las Meninas, 1656, Prado.
- Jean-Auguste-Dominique Ingres, Apoteoza Homera, 1827, Luwr.
- Henry de Toulouse-Lautrec, W Moulin Rouge, 1892, The Art Institute of Chicago.
- Jacek Malczewski, Hamlet Polski, 1903, Muzeum Narodowe w Warszawie.
- Marc Chagall, Ja i wieś, 1912, The Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
Cel ogólny:
popularyzacja wiedzy o nowożytnym malarstwie europejskim.
Cele szczegółowe:
- przedstawienie historii europejskiego malarstwa od XV w. po I połowę XX w.,
- przybliżenie biografii wybranych malarzy,
- ukazanie najważniejszych stylów malarskich,
- przedstawienie najciekawszych malowideł wybranych artystów i opisanie okoliczności ich powstania,
- porównanie warsztatów wybranych artystów z warsztatami ich rówieśników,
- wskazanie najważniejszych technik malarskich,
- ukazanie symboliki zawartej w dziełach sztuki,
- wykształcenie umiejętności opisywania kompozycji obrazów.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacze:
- posiadają podstawową wiedzę na temat rozwoju europejskiego malarstwa od XV do początku XX w.,
- znają sylwetki najwybitniejszych artystów,
- potrafią opisać omówione podczas zajęć słynne dzieła malarskie,
- rozpoznają najważniejsze style malarskie,
- rozumieją różnice pomiędzy technikami malarskimi,
- dostrzegają ukrytą w malowidłach symbolikę,
- umieją wskazać najważniejsze elementy kompozycji obrazów.
Metody pracy:
- oprócz wykładu, planowane są także dyskusje; grupie będą zadawane pytania, zachęcające do wysnuwania wniosków oraz zaprezentowania własnych spostrzeżeń,
- dodatkowo, podczas każdego spotkania będą zadawane Słuchaczom lektury, które umożliwią czynny udział w kolejnych zajęciach.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
dla chętnych Słuchaczy egzamin ustny z twórczości dwóch wybranych przez Wykładowcę artystów.