11 obrazów, 11 malarzy, 11 historii – wykłady o malarstwie nowożytnym – część V – kurs stacjonarny
KU/9898
Kultury i Idee
Kurs realizowany w formie stacjonarnej.
Zaproszenie do udziału w kursie skierowane jest do Słuchaczy zainteresowanych nowożytną sztuką europejską. Zajęcia będą dotyczyć najważniejszych dzieł malarskich, stworzonych przez najwybitniejszych artystów od XV do XX w. Słuchacze zaznajomią się z okolicznościami powstania obrazów, które zrewolucjonizowały sztukę w ostatnich kilku stuleciach, poznają sylwetki malarzy, którzy odcisnęli największe piętno na kształtowaniu się nowych stylów w sztuce, zaznajomią się z kompozycją, symboliką wybranych obrazów oraz stosowanymi przez artystów technikami malarskimi.
- Hans Memling, Sąd Ostateczny, 1473, Muzeum Narodowe, Gdańsk.
- Lorenzo Lotto, Madonna z Dzieciątkiem, 1530, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń.
- Łukasz Cranach, Sąd Parysa, 1532, Kunstsammlung Bazylea.
- Paulo Veronese, Gody w Kanie Galilejskiej, 1663, Luwr, Paryż.
- Nicolas Poussin, Porwanie Sabinek, 1637, Luwr Paryż.
- Pietro Longhi, Nosorożec, 1751, Ca’Rezzonico, Wenecja.
- Adolph Menzel, Walcowania żelaza, 1875, Nationalgalerie w Berlinie.
- Władysław Podkowiński, Szał uniesień, 1894, Muzeum Narodowe, Kraków.
- Edward Hooper, Nocni lunatycy, 1942, Art Intitute of Chicago.
- Jerzy Nowosielski, Malowidła w kościele w Wesołej, 1977, Warszawa.
- Robert A. Thom, Era Antybiotyków, 1952, University of Michigan.
Cel ogólny:
popularyzacja wiedzy o nowożytnym malarstwie europejskim.
Cele szczegółowe:
- przedstawienie historii europejskiego malarstwa od XV w. po I połowę XX w.,
- przybliżenie biografii wybranych malarzy,
- ukazanie najważniejszych stylów malarskich,
- przedstawienie najciekawszych malowideł wybranych artystów i opisanie okoliczności ich powstania,
- porównanie warsztatów wybranych artystów z warsztatami ich rówieśników,
- wskazanie najważniejszych technik malarskich,
- ukazanie symboliki zawartej w wybranych dziełach sztuki,
- nauczenie Słuchaczy opisywania kompozycji wybranych obrazów.
Korzyści dla słuchacza:
Słuchacz:
- posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju europejskiego malarstwa od XV do początku XX w.,
- zna sylwetki najwybitniejszych artystów,
- potrafi opisać omówione podczas zajęć słynne dzieła malarskie,
- rozpoznaje najważniejsze style malarskie,
- rozumie różnice pomiędzy technikami malarskimi,
- dostrzega ukrytą w malowidłach symbolikę,
- umie wskazać najważniejsze elementy kompozycji obrazów.
Metody pracy:
- podczas zajęć, oprócz wykładu, planowane są także dyskusje. Grupie będą zadawane pytania, zachęcające do wysnuwania wniosków oraz prezentowania własnych spostrzeżeń,
- dodatkowo na każdym spotkaniu będą zadawane Słuchaczom lektury, które umożliwią czynny udział w kolejnych zajęciach.
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
dla chętnych Słuchaczy – egzamin ustny z twórczości dwóch wybranych przez Wykładowcę artystów.