Sztuka prowadzenia dyskusji – kurs stacjonarny
Kurs realizowany w formie stacjonarnej.
Kurs składa się z czterech spotkań, w ramach których wykorzystywane są różne metody dydaktyczne i strategie kształcenia osób dorosłych. W ramach zajęć przyjmuje się, że doświadczenie Słuchaczy oraz ich styl funkcjonowania interpersonalnego stanowi punkt wyjścia do odkrywania wiedzy z zakresu komunikacji międzyludzkiej w wymiarze jednostkowym oraz rozwoju umiejętności prowadzenia dyskusji.
- Celem pierwszych zajęć jest poznanie potrzeb Słuchaczy, przyjęcie założeń współpracy oraz wprowadzenie do różnych aspektów dyskutowania. Główne ćwiczenie pozwoli uświadomić Słuchaczom, jakie znaczenie w dyskusji mają czynniki pozamerytoryczne oraz jak silne jest przywiązanie do własnych poglądów, które utrudnia merytoryczną ocenę argumentów.
- Drugie spotkanie poświęcone będzie konstruowaniu argumentu oraz jego ocenie. Słuchacze będą mieli okazję uczestniczyć w debacie, która pozwoli doświadczyć trudności związanych z argumentowaniem. Następnie, poznają zasady konstruowania argumentu oraz nauczą się odróżniać błędy materialne od formalnych. Ćwiczenie właściwe, przeprowadzone na końcu zajęć, pozwoli zastosować zdobytą wiedzę do konstruowania i oceny argumentacji.
- Trzecie zajęcia skoncentrowane będą wokół zasad prowadzenia dyskusji, które pozwalają kontrolować przebieg rozmowy. Słuchacze będą mieli okazję wziąć udział w grze decyzyjnej, bazującej na konflikcie interesów. Następnie omówione zostaną etapy przygotowania i prowadzenia dyskusji, które pozwalają ograniczyć trudności charakterystyczne dla polemik wieloosobowych. Poznanie często występujących mechanizmów obronnych pozwoli odkryć znaczenie toku problemowego.
- Ostatnie zajęcia pozwolą poznać techniki ukrytej perswazji, wykorzystywane w sporze erystycznym. Przeprowadzone scenki oraz analiza rzeczywistej debaty pozwolą rozwinąć umiejętność rozpoznawania technik manipulacyjnych. Na koniec zajęć Słuchacze ponownie zetkną się z trudnościami zidentyfikowanymi na pierwszym spotkaniu w celu rozpoznania źródeł dostrzeżonych problemów i opracowania stosownych rozwiązań.
Grupa ze zmniejszonym limitem osób.